26
08
2023
Streetwear - czym jest? To trzeba wiedzieć o modzie ulicznej
Spotlight Launchmetrics
Virgil Abloh, deklarujący w 2019 koniec streetwear’u,
niewątpliwie mylił się.
Moda uliczna doszczętnie zdominowała współczesną estetykę, a jej fanów zdaje się przybywać z każdym rokiem. Streetwear w dalszym ciągu wzbudza emocje, powoduje zachwyt, a także nierzadko szok odbiorców. To tylko działa na jego korzyść. Zbuntowany, nieprzewidywalny i nieco zabawny - poznajcie czym naprawdę charakteryzuje się ten nurt.
„Gdy mówi się o „streetwear”, traci się bardzo
często główny element, czyli to, że są to prawdziwi
ludzie; to ubrania, które nosi się na ulicy”.
- mówił Virgil Abloh, który zmarł w 2021 roku.
Instagram @shawnstussy
Historia streetwear’u
Streetwear, jaki znamy dzisiaj, to mieszanka prób
i błędów inspirowana żądzą komfortu
i eksperymentów z własnym wyglądem.
To zwieńczenie wielu lat przenikania się ze sobą subkultur
i swego rodzaju wyrazu wolności - motto streetwear’u powinno
przecież brzmieć: „niech każdy nosi się jak chce!”.
Wszystko zaczęło się… w Stanach w latach 70. XX wieku. Po zakończonym Woodstocku, fascynacji Bobem Marleyem i regge, a także zapoczątkowaniem ery hip-hopu przez DJ Kool Herc - moda raz na zawsze połączyła się z muzyką i z dnia na dzień stała się częścią lifestyle’u. Prekursorem streetwear’u można nazwać Shawn’ego Stussy. Zainspirowany społecznością skateboardzistów, mężczyzna, zaczął sprzedawać oversizowe t-shirty z z dużym logo swojej firmy „Strussy”- pierwotnie produkującej deski surfingowe.
Jak to często bywa przy samodzielnych i nowych biznesach,
Shawn, swoje produkty sprzedawał na początku z
własnego samochodu, generując tym samym jak
największe zyski, przy jak najniższych kosztach produkcji.
Wraz ze wzrostem popularności rozszerzył jednak działalność do sklepów, a kiedy sprzedaż osiągnęła szczyt, Stüssy przeszedł na tak zwaną „ekskluzywną sprzedaż” (znaną dzisiaj jako drop), aby stworzyć niedobór produktów. Tak narodził się streetwear. Wymknięcie się prawom konwencji to łatka, która na zawsze pozostanie z modą uliczną, potwierdzając tym samym, że jej podstawowym połączeniem są nieprzerywanie: t-shirty i ekskluzywność. To one napędzają całą machinę. „Srussy” ze swoimi tanimi w produkcji koszulami był jednak pierwszy. A inni? Poszli po prostu w jego ślady.
Instagram @streetstyled
Charakterystyka streetwearu
Ciężko ocenić, czy prawdziwą ucztą stylu dla
współczesnego świata są pokazy topowych projektantów,
czy może zdjęcia redaktorek mody złapanych przypadkowo
w ulicznej scenerii, pędzących na te wydarzenia.
Streetwear zdaje się być mocno niedoceniany. Przez starszych jest uznawany jako wymysł młodzieży, a przez młodych jako sposób na lans. Prawda jednak jest taka, że każdy z nas jest trochę uwikłany w romans z tym nurtem. Wychodząc na ulicę, czy to po bułki, czy załatwić urzędowe sprawy stajemy się częścią społeczności, która tworzy pewną estetykę.
Streetwear to zbiór różnych elementów, które
wpływają zarówno na samopoczucie jak i rodzaj
przynależności. Widać to idealnie podczas fashion week’ów.
Pozornie inaczej ubrani salonowi wyjadacze razem
tworzą cudowną scenerię tego jak w danym sezonie
będzie (albo powinna) wyglądać moda uliczna.
Słowo streetwear, w dosłownym znaczeniu, którego używamy i rozumiemy na co dzień to przede wszystkim odważne i charakterystyczne projekty z dużymi grafikami (często wywodzącymi się z popkultury, sztuki ulicznej i ruchów subkulturowych) o oversiz’owych krojach i swobodnej stylistyce. Luźna odzież, trwałe tkaniny i praktyczne detale - to spoiwa, które są charakterystyczne dla mody ulicznej, jakże wygodnej i funkcjonalnej w użytkowaniu.
Typowe dla streetwear’u jest również przenikanie
się tego co luksusowe i niedostępne, z tym co
dostępne od ręki. Moda z najwyższej półki łączy
się wraz z tą z niższej tworząc tym samym
wyrafinowany dysonans.
Zobacz: Słownik streetwearu - jakie pojęcia należy znać?
Instagram @highsnobiety
Streetwear a marki luksusowe
W przeciwieństwie do ekstrawaganckiego projektowania
i eksperymentalnych detali couture, moda streetwear
ma na celu zrobienie wokół siebie hałasu
w jakże subtelny i delikatny sposób.
Jaki wpływ ma to jednak na marki luksusowe?
Zwieńczeniem wpływu streetwear’u na wielkie domy mody to przede wszystkim osadzanie w roli dyrektorów kreatywnych ludzi wywodzących się z hip-hopowych środowisk, którzy przesiąknięci są dogłębnie kulturą streetwearu. I tak Pharell Williams projektuje dla Louis Vuitton (stanowisko to raper przejął po zmarłym Virgil’u Abloh’u, który jest postrzegany jako prekursor i „założyciel” tego nurtu w luksusowym sektorze), Demna Gvasalia dla Balenciagi czy Kanye West na czele „Yeezy”.
Niemały segment sukcesu dzisiejszych
domów mody stanowią także collaby.
Dziś prawie każdy duży luksusowy dom mody, w tym najwięksi
gracze tacy jak Gucci czy Balmain wkracza do świata streetwearu,
współpracując ze znanymi i lubianymi muzykami, influencerami,
a nawet innymi odnoszącymi sukcesy markami,
tworząc własną kreatywną rzeczywistość.
Najlepsze dotychczasowe collaby 2023 roku to: Barbie x Zara (Barbie ze względu na pokaźny budżet marketingowy współpracowało z wieloma wielkimi brandami), Louis Vuitton x Yayoi Kusama, Beyoncé x Balmain, Uniqlo x Marni, Mugler x H&M, Tiffany & Co. X Nike Air Force, Miu Miu x New Balance, Jimmy Choo x Pretty Guardian Sailor Moon, Gianni x New Balance.
Instagram @highsnobiety
Jak ubierać się w duchu streetwear?
Wiele osób uważa, że aby być częścią tej społeczności trzeba
wykazać się niemałą rozrzutnością i polować na najświeższe
dropy sezonu, które, umówmy się, mają dość mocno zawyżone ceny.
Faktem jest, że dużą częścią mody ulicznej jest kupowanie i przedmiotów z limitowanych edycji. Chociaż może to nie być wykonalne dla wszystkich, wciąż istnieją sposoby na włączenie mody ulicznej do swojego wyglądu. Przede wszystkim, niech twoją pierwszą inwestycją staną się viralowe sneakersy. Nike Air Jordan, adidas Samba, New Balance 530 - to modele, na które śmiało możesz wydać swoje pieniądze.
Trampki są często najważniejszą częścią wyglądu hypebeastów.
Jeśli chcesz uzyskać look w duchu streetwear za pomocą tylko
jednego elementu garderoby, sneakersy będą własciwym wyborem.
Trzymaj się jednego logo. Lojalność wobec marki jest ważną
częścią kultury streetwearowej, więc rzadko można zobaczyć
prawdziwego fana łączącego różne marki w jednym looku.
Jeśli masz ograniczoną liczbę produktów różnych marek ulicznych, spróbuj uzupełnić swoją stylizację odzieżą casual z sieciówek. Baw się proporcjami. Jednym z największych sukcesów mody ulicznej było wprowadzenie bluz do świata mody. Wielbiciele streetwearu często noszą workowate dżinsy, oversizowe bluzy i inne luźne elementy garderoby, łamiąc przy tym zasady proporcji, uzyskując tym samym modny efekt.
Kupuj unisex. Streetwear jest dla każdego, więc nie ma
znaczenia, z którego działu będą pochodziły twoje rzeczy.
Ten swoisty miks daje świetne możliwości stylizacyjne, który
nie pozwoli na nudę. Żywe kolory z działu damskiego i mroczne
połączenia oversize’owych sylwetek z męskiego świetnie
łączą się ze sobą, tworząc niepowtarzalną mieszankę stylu.
Sprawdź: Sneakersy - słownik najważniejszych pojęć
Instagram @highsnobiety
Gdzie kupować rzeczy streetwear?
Skłamałybyśmy, gdybyśmy napisały, że najlepsze
perełki streetwear dostaniesz w każdym galeriowym sklepie.
Proces polowania na najmodniejsze item’y sezonu jest
o wiele cięższy niż mogłoby się wydawać i wymaga niemałej
wprawy, którą oczywiście z czasem da się wyszlifować i zdobyć.
Jeżeli polujesz na rzeczy z najświeższych drop’ów, czeka cię niemała przeprawa stojąc najpierw w kolejce online, potem w tej stacjonarnej, a jeśli będziesz na tyle fortunny, aby mieć możliwość zakupu najświeższych produktów od modnej marki, niestety mocno ucierpi na tym twój portfel. Jako najlepsze streetwear’owe sklepy postrzegane są Supreme, Undercover, Obey, Vetments, a dostaniesz je w domu handlowym Vitkac, Warsaw Sneakers Store, a także Sneaker Studnio Prm.
Bez obaw. Na początku możesz zacząć od ogólnodostępnych
marek takich jak Nike, Adidas, czy Vans, aby zobaczyć,
czy ten sposób noszenia się jest dla ciebie, a następnie
budować swoją garderobę i dodawać rzeczy od designerów.
Jeśli już od samego początku interesują cię najmodniejsze hity,
świeże niczym gorące bułeczki, możesz zainteresować
się grupami resalle’owymi w social mediach.
Facebook jest pełen społeczności, które chcą sprzedać lub odsprzedać niechciane produkty od znanych marek, jednak tu trzeba uważać, aby nie dać się nabrać na podróbkę. Bezpieczniejsze będą z pewnością sprawdzone giełdy odzieży streetwear takie jak StockX, GOAT, a także KLEKT, które są swego rodzaju pośrednikami przy transakcji, gwarantując tym samym unikalność i oryginalność produktów.
Sprawdź: Jak nosić białe sneakersy z wysoką podeszwą?
Spotlight Launchmetrics