17
02
2023
Jak zmieniała się moda Après-ski? Przewodnik RADO
Après-ski
Après-ski, tłumaczone dosłownie jako czas po nartach,
to chwile spędzone na zabawie i relaksie
po sesji na ośnieżonych stokach.
Pojęcie to na stałe weszło do słownika w latach 60., kiedy rodziła się nowa szkoła narciarstwa. Après ski może oznaczać bardzo wiele różnych rozrywek w zależności od osobistych preferencji, ale także od regionu narciarskiego. Jednak niezmiennie ważną częścią après ski jest spędzanie wolnego czasu w grupie oraz... zadawanie zimowego szyku.
Na czym polega styl après ski?
Jego niezbędne elementy to ciepłe swetry w alpejskie
wzory, puchate śniegowce oraz przytulne akcesoria jak
czapka uszatka, futrzane nauszniki czy pikowane rękawice.
Wyjątkowym dodatkiem do zimowej stylizacji będzie także
zegarek RADO True Square Automatic Open Heart.
To model, który wyróżnia elegancki wygląd tarczy
oraz fascynujący widok automatycznego
mechanizmu znajdującego się w środku.
RADO True Square Automatic Open Heart
Zegarki z ceramiki high-tech z kwadratową kopertą
stały się już znakiem rozpoznawczym RADO.
True Square to nowa wersja kultowego modelu, a zarazem
pierwszy zegarek marki wykonany z użyciem kwadratowej
koperty monobloc z wtryskiwanej ceramiki high-tech.
Dzięki temu True Square jest lekki, odporny na zarysowania i wygodny w noszeniu. Czarne, błyszczące powierzchnie męskiego zegarka silnie kontrastują z lekkim modelem dla kobiet, wykonanym z nieskazitelnie białej ceramiki high-tech. Zaprojektowana dla kobiet, błyszcząca biała wersja zegarka wyposażona jest w 12 najwyższej klasy brylantów osadzonych na tarczy w miejscach godzin.
RADO True Square Automatic Open Heart
RADO True Square Automatic Open Heart stanie się
wyjątkowym towarzyszem zimowego urlopu spędzanego
w jednym z modnych, światowej sławy kurortów.
A że narciarski sezon trwa w najlepsze, sprawdzamy,
skąd wziął się fenomen Après-ski i jak przez
dekady zmieniała się moda na stoku.
Après-ski, lata 40.
Après-ski 40s/50s
Lata 50. to gwałtowny rozwój komercyjnego narciarstwa –
ze sposobu przemieszczenia się ludów Północy oraz
niszowej sportowej dyscypliny, staje się aktywnością
i sposobem spędzenia wolnego czasu dla każdego.
Równocześnie przełożyło się to na
powstanie tradycji après ski.
Zwyczaj grupowego wypoczynku i rekreacji po przejażdżce na stoku był praktykowany już wcześniej przez Norwegów, jednak kiedy w latach 50. został zauważony przez francuską socjetę korzystającą z uroków Francuskich Alp, natychmiast stał się kulturowym fenomenem i uzyskał znaną do dziś francuskojęzyczną nazwę, oznaczającą dosłownie po jeżdżeniu na nartach.
Na rok 1947 przypada powstanie pierwszego kombinezonu
narciarskiego, najbliżej przypominającego modele
współczesne, a jego twórcą był Emilio Pucci.
Projekt uzyskał wielobarwne wzory typowe dla Pucci i szykowną
linię, nie bez powodu przykuł więc uwagę Diane Vreeland,
dyrektor naczelnej VOGUE US.
Niedługo po tym, jak znalazł się na kartach magazynu
w 1948 roku, trafił do szaf najmodniejszych kobiet
w Stanach Zjednoczonych i Europie.
Après-ski, Colorado, 1964
Après-ski 50s/60s
Wraz z tym, jak narciarstwo stawało się coraz powszechniejszą
aktywnością, także moda na stoku zaczęła ewoluować,
łącząc funkcjonalność z wyjątkowym szykiem.
Za inspirację stylowym narciarzom zaczęły służyć kolorowe magazyny, które coraz chętniej publikowały zimowe sesje prosto z alpejskich i amerykańskich kurortów. Przełomowy okazał się rok 1952, kiedy Maria Bogner, twórczyni znanej dzisiaj marki, zaczęła zachęcać kobiety na stokach do większych eksperymentów modowych.
Bezpieczne i stonowane kolory zastępuje feeria nasyconych
barw, a zamiast nieciekawej linii spodni odkrywane są
fasony, które subtelnie akcentują kobiece krągłości.
Nie bez powodu więc w spodniach z logo Bogner szusowały
na stokach Jackie Kennedy czy Brigitte Bardot.
Après-ski, lata 70.
Après-ski 60s/70s
Z uroków narciarstwa zaczynają korzystać międzynarodowe
sławy: aktorzy, politycy, muzycy i socjeta.
W efekcie aranżowane przy trasach lokale przestają już tylko
służyć odpoczynkowi, a stają się również miejscami,
w których się bywa i w których trzeba się pokazać.
Nieoficjalnym portrecistą wysportowanych gwiazd zostaje Slim Aarons, uwieczniający szykownych narciarzy na stokach, ale także poza nimi – np. odpoczywających z kieliszkami szampana w dłoniach czy opalających się na leżakach. Na jego kadrach uwagę zwracają kolorowe stroje, futrzane dodatki i roześmiane, subtelnie opalone twarze.
Sesje Aaronsa idealnie oddają również to, jak do mody après ski
powoli przenikają tendencje space age przełomu 60./70s. To
właśnie wtedy linie odzieży narciarskiej lansują takie domy
mody jak Christian Dior, Pierre Cardin czy André Courrèges.
Wówczas też narciarstwo i rekreacja w zimowych kurortach
coraz wyraźniej zdobywają reprezentację w kinie.
Sceny z jazdy po białym puchu czy sączenia drinków na górskich
tarasach coraz częściej pojawiają się w międzynarodowych
produkcjach, a jeden z niezapomnianych looków après-ski
serwuje Audrey Hepburn w filmie Szarada (1963).
Après-ski, Księżna Diana, Szwajcaria, 1986
Après-ski 80s/90s
Wyprodukowanie lekkiego i funkcjonalnego materiału
Gore-Tex przełożyło się na prawdziwą
rewolucję w modzie sportowej.
Stylowi narciarze zaczynają przechadzać się po stokach w neonowych kombinezonach, której nie krępują ruchów i bezbłędnie oddają ducha epoki, a prawdziwą ikoną inspiracji zostaje księżna Diana – zapalona narciarka i fashionistka. W latach 80. na popularności coraz wyraźniej zdobywają również górskie ośrodki, które dziś uznawane są za prawdziwe must visit, jak St. Moritz w Szwajcarii czy Aspen w USA.
Fakt ten przypisać to można nie tylko ich świetnej
infrastrukturze narciarskiej, ale także bogatemu
zapleczu do atrakcji après-ski.
Après-ski, Perfect Moment
Après-ski dzisiaj
Współcześnie Après ski nadal uchodzi za jedną
z przyjemniejszych części urlopu na stoku, dzięki której
można w pełni poczuć atmosferę zimowego relaksu.
Moda dla narciarzy oferuje dziś przede wszystkim funkcjonalne materiały o niezawodnych właściwościach termicznych, dzięki czemu nie trzeba już nosić grubych warstw odzieży, aby zachować ciepło i komfort na wysokości. Na stoki odważnie wracają również looki w klimacie retro: kolorowe swetry i opaski na głowę w stylu lat 70., kurtki oversize w estetyce 80s oraz taliowane kombinezony rodem z dekady 90s.
Niezmienne pozostaje jedno: niezależnie od trendów, stylizacje
Après-ski bezbłędnie łączą się z szykownymi dodatkami,
takimi jak RADO True Square Automatic Open Heart.
RADO True Square Automatic Open Heart
Złote wskazówki i wycięcia o złoconych krawędziach
dodają tarczom obu modeli ekskluzywnej nutki elegancji.
Design dopełnia błyszcząca ceramika high-tech oraz kultowy,
kwadratowy projekt koperty z łagodnie zaokrąglonymi rogami.
Artykuł sponsorowany