08
11
2022
Richard Avedon – pierwszy rewolucjonista świata fotografii
Richard Avedon
Fotograf – legenda. Swoją pracą zrewolucjonizował
spojrzenie na zdjęcie komercyjne i portretowe, dodając
modzie dynamiki, a ludzkim twarzom prawdziwych emocji.
Richard Avedon
Urodził w latach 20. w Nowym Jorku i został wychowany przez rodziców pracujących w branży tekstylnej. Szybko złapał fotograficznego bakcyla, zainteresowania kierując w stronę mody. Studiował fotografię pod okiem dyrektora artystycznego Harper's Bazaar, a początkowo ustawiał swój aparat na wybiegach Haute Couture oraz klimatycznych ulicach Paryża.
Od 1945 roku przez całe dwie dekady zajmował się
przede wszystkim przygotowywaniem edytoriali dla
top magazynów (jak Harper's Bazaar czy VOGUE)
oraz kampanii dla największych domów mody.
Richard Avedon
Avedon zmienił spojrzenie
na fotografię portretową i modową.
Przed jego obiektywem pozowały słynne modelki,
aktorzy i aktorki, politycy, pisarze i artyści –
wszystkie najważniejsze postaci swoich czasów.
Jego największy talent? Umiejętność uchwycenia prawdziwej natury danego człowieka w chwili, gdy jest sobą. Jego modele zostali odarci z blichtru i fasadowego wizerunku, odczuwali zwyczajne emocje, a widz mógł się z nimi utożsamić. Dzięki swojemu nowatorskiemu spojrzeniu, Richard Avedon na zawsze zmodyfikował fotografię modową.
Modelki motywował do ruchu, dynamiki i spontaniczności,
raz na zawsze porzucając wszechobecną statykę.
Amerykański fotograf zaskakiwał też nietypowymi
rekwizytami oraz nieklasycznymi kątami i pozami.
Richard Avedon
Dovima with elephants
Fotografia wykonana w 1955 roku przedstawiała modelkę stojącą pośród słoni i przyjmującą ekspresyjną pozę, a wszystko w scenerii paryskiego budynku cyrkowego Cirque d’Hiver. Można tu wyróżnić dwa rewolucyjne elementy: ruch tak unikany przez ówczesnych fotografów modowych oraz zwierzęta. Pozujące żywe stworzenia uważano za coś niezwykłego i wręcz niepasującego do wizerunku pięknej kobiety i jej kreacji.
Fotograf zdołał uchwycić niezwykły kontrast majestatycznych
słoni i filigranowej, pełnej gracji Dorothy Horan, zwanej Dovimą.
Sukienka, w której pozowała modelka, była pierwszą wieczorową
kreacją zaprojektowaną dla Christiana Diora przez jego
świeżo upieczonego asystenta – Yves'a Saint-Laurenta.
Richard Avedon
Nastassja Kinski and the Serpent
Rok 1981 i ówczesny symbol seksu – Nastassja Kinski. Richard Avedon uchwycił jej zmysłowość w otoczeniu ogromnego pytona birmańskiego. Wąż oplótł nagie ciało Kinski, ale na zdjęciu zamiast lęku czy dyskomfortu, można dostrzec tylko doskonałe ciało, pełne usta i tajemnicze spojrzenie aktorki.
Fotografia zadebiutowała jako plakat, który
szybko wyprzedał się ze sklepowych półek,
umacniając tylko status Nastassji jako seksbomby.
Tym ujęciem Avedon po raz kolejny udowodnił, że żywe
zwierzę to niezwykły i bardzo piękny element fotografii.
Richard Avedon
Homage to Munkacsi/The great leap
Kultowe zdjęcie amerykańskiego fotografa zrobione w 1957 roku przedstawia modelkę Carmen Dell'Orefice skaczącą przez kałużę. Kobieta trzyma w dłoni parasolkę, szyku dodaje jej płaszcz autorstwa Pierre'a Cardin'a, a sam skok pełen jest subtelnej gracji. W tle widać paryski Place François-Premier. Wyjątkowość kadru polega na tym, że po raz pierwszy na zdjęciu z żurnala uchwycono modelkę w ruchu.
Fotografie, które dotychczas publikowano na stronach
magazynów, przedstawiały piękności nieruchome niczym posągi.
Dopiero Avedon jako pierwszy odrzucił fotografię statyczną na rzecz
dynamiki i ruchu. Fotograf postawił na spontaniczność
i lekkość, nie tracąc przy tym eleganckiego charakteru.
Richard Avedon
Twiggy
Na jednym z najsłynniejszych zdjęć portretowych Avedon'a znalazła się brytyjska it-girl epoki swingującego Londynu – Twiggy. Zdjęcie z 1968 roku, na którym trudno rozpoznać modelkę, to prawdziwa zabawa konwencją.
Rozwiane włosy, rozmyta twarz – to, co dawniej uważano
za nieudane ujęcie, w wykonaniu mistrza Avedon'a
staje się czymś artystycznym i wyjątkowym.
Richard Avedon
Pile of Beautiful People
Fotografia stanowiła część kampanii reklamowej marki Versace z 1982 roku, a jej nazwa doskonale oddaje to, co można na niej dojrzeć. W kadrze Avedon'a znalazły się największe piękności tamtych czasów: Beverly Johnson, Jerry Hall, Gia Carangi.
Nietypowe ujęcie stosu leżących modelek to kolejny
rewolucyjny pomysł fotografa na zaprezentowanie
odzieży sygnowanej znanym domem mody.
Portret można było podziwiać także na kartach
amerykańskiej edycji VOGUE'a z września 1982 roku.
Richard Avedon
Richard Avedon
Richard Avedon
Richard Avedon
Richard Avedon