04
07
2015
Louis Vuitton – od kufrów podróżnych do IT Bags
Rodzina Louis Vuitton: The Vuitton family. Louis, George & Gaston Vuitton
Akcesoria ozdobione słynnym monogramem LV to niezmiennie od lat obiekt pożądania i symbol pewnego statusu.
Marka istniejąca już od 160 lat, współcześnie stanowi część potężnego koncernu LVMH, który ma w swoim portfolio ponad 60 różnych brandów.
RODZINA I TRADYCJE
W połowie XIX wieku Louis Vuitton założył eponimiczną markę, która po dziś pozostaje w rękach rodziny Vuitton. Początkowo Louis zajmował się projektowaniem wyłącznie torebek i walizek. Skąd wzięła się u niego pasja do tworzenia pięknych pakunków i sakw? Otóż zanim został projektantem, zdobył fach tzw. pakowacza, czyli człowieka odpowiedzialnego za pomoc w pakowaniu kufrów na długie podróże zamożnej klienteli.
W XIX wieku był to niezwykle znaczący zawód, gdyż ówcześnie przedstawiciele najwyższych klas, przemieszczając się po całym świecie, wozili ze sobą niemalże cały swój dobytek. Vuitton oferował swoje usługi najbogatszym: Napoleonowi III oraz francuskiej cesarzowej Eugenii (tylko Vuitton miał przywilej pakowania jej drogocennej kolekcji chińskich mis).
Louis zamarzył jednak o otwarciu własnego butiku.
Louis Vuitton x Marc Jacobs Musée des Arts Décoratifs
W 1854 roku przy rue Neuve-des-Capucines – bardzo eleganckiej paryskiej ulicy – pojawił się pierwszy sklep z torbami od LV. Projekty kreatora były bardzo popularne wśród lokalnej burżuazji – świetnie sprzedawała się jego walizka z płaskim spodem i z charakterystycznymi okuciami na rogach, wykonana z wynalezionego przez niego wodoodpornego materiału.
Lata mijały, a walizki i torby od LV wciąż świetnie się sprzedawały. Z tego powodu na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej projektów imitujących oryginały (z czym marka zmaga się po dziś dzień!). Wtedy w 1896 roku Georges, syn Louisa, wymyślił Monogram Canvas i wzór brązowo-złotej szachownicy. Dzięki temu oryginalne torby bez trudno można było odróżnić od podróbek.
Słynny już monogram przedstawia splecione ze sobą inicjały LV oraz motywy kwiatowe, rąby i okręgi.
Podobno przy jego tworzeniu Georges zainspirował się japońskimi kwiatami i orientalnymi deseniami późnej epoki wiktoriańskiej. Niepowtarzalny i elegancki wzór od razu przypadł do gustu klientom, a przez kolejne dekady został otoczony modowym kultem.
Reklama promujca butik Louis Vuitton w Londynie
Firma Louis Vuitton od początku zarządzana była przez rodzinę. Najpierw biznes prowadził Louis, potem jego syn oraz wnuk, a po ich śmierci Henry Racamier, mąż prawnuczki Louis'a. Działem produkcji, finansów i sprzedaży także zajmowali się członkowie rodu, a prezesem firmy był m. in. prawnuk założyciela – Patrick Louis Vuitton, dziś odpowiedzialny za zamówienia specjalne i public relations. W ten sposób LV stało się przykładem świetnie prosperującego rodzinnego biznesu w branży mody.
Od 1914 roku flagowy i największy butik LV znajduje się w Paryżu przy Champs-Élysées, ale sklepy spod tego szyldu można znaleźć na całym świecie. W 1987 roku marka połączyła się z Moët Hennesy, tworząc największy na świecie konglomerat dóbr luksusowych o nazwie LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy).
Do imperium należy dziś ponad 60 marek odzieżowych, kosmetycznych i spożywczych, np. Céline, Fendi, Donna Karan, Givenchy, Marc Jacobs czy Sephora.
Na czele całego koncernu stoi prezes Bernard Arnault, który jest jednym z najbogatszych Francuzów, jednak część udziałów wciąż należy do przedstawicieli rodziny Vuitton. W 1997 roku dyrektorem artystycznym marki został Marc Jacobs. Był on odpowiedzialny za kolekcje aż do 2013 roku, kiedy jego funkcję przejął Nicolas Ghesquière – uznany za jednego z najzdolniejszych projektantów młodego pokolenia, a do niedawna twórca w domu mody Balenciaga.
Twiggy z Papillon Louis Vuitton, VOGUE UK, 1967
IT-BAGS
Zdecydowanie najpopularniejszym produktem sygnowanym logo LV są torby, zarówno te kobiece, jak i podróżne. Pierwszym bestsellerem była Steamer Bag, służąca do przechowywania bielizny i funkcjonująca jako mniejszy element większej walizki.
Kolejno w latach 30. świat podbijały Keepall Bag (miękka, podłużna torba podróżna), Noé Bag (ściągany worek, który pierwotnie służył podobno do przechowywania butelek wyśmienitego szampana) oraz najbardziej kultowy model – miejski kuferek Speedy, od lat ulubiony fason wielu gwiazd. W latach 60. furorę zrobił Papillon, czyli niewielka, cylindryczna torebka z dwiema rączkami, której twarzą w kampanii reklamowej została ówczesna ikona mody, Twiggy.
Michelle Williams w kampanii Louis Vuitton fall 2013
Legendarność ma jednak swoją cenę. Louis Vuitton jest najczęściej podrabianą marką w historii mody. Jak wskazują statystyki, tylko jeden procent produktów sygnowanych logo tej marki jest oryginalny. Najczęściej podrabia się Speedy, choć znawcy i koneserzy opracowali sposób na odróżnienie autentyku od podróbki.
Podobno odpowiedź kryje się w szczegółach i w wykończeniu – tylko prawdziwe ekskluzywna firma taka jak LV zwraca uwagę na perfekcję nawet w najmniejszych detalach. Warto również wiedzieć, że kultowa torebka nie jest sprzedawana ani na wyprzedażach, ani w strefach bezcłowych – oryginał można kupić tylko w pełnej cenie i wyłącznie w butikach LV.