25
08
2023
The September Issue: Dlaczego to najważniejszy numer VOGUE'a?
Instagram @voguemagazine
Wrzesień – początek roku szkolnego,
nadejście jesieni i nowych trendów oraz
premiera topowego numeru VOGUE'a.
Amerykańska edycja
To właśnie wrześniowe wydanie biblii mody
stanowi najbardziej wyczekiwane pismo
w ciągu całych 12 miesięcy.
Już od ponad trzech dekad, rok w rok Anna Wintour przygotowuje niemałą gratkę dla miłośników swojego magazynu w postaci słynnego The September Issue, który zasługuje na tytuł najgrubszej, najobszerniejszej i najbardziej znaczącej publikacji, jeśli chodzi o omawianie gorących trendów.
VOGUE US, wrzesień 2022
Także premiera okładki wrześniowego numeru
uchodzi za wydarzenie wielkiej wagi.
Od miesięcy rozważane jest, kto się na niej pojawi, a gwiazda, która ostatecznie zostaje cover girl, zwykle ląduje tam z jednego z dwóch powodów. Albo jest ona IT girl, która przeżywa ważny moment swojej kariery, albo jest to debiutantka i faworytka Anny Wintour. Jak łatwo się domyślić, zawrotny sukces tej drugiej wydaje się już przesądzony dzięki wstawiennictwu redaktor naczelnej VOGUE'a.
VOGUE UK, wrzesień 2022
Wydanie wrześniowe każdej ze światowych edycji,
to także najbardziej przepastny numer z całego roku.
Nie tworzą go jednak w całości same edytoriale
czy felietony, a w dużej mierze kosztowne reklamy.
Wszystko dlatego, że początek jesieni staje pod znakiem prezentacji nowych trendów: kończy się sezon spring-summer, startuje fall-winter. Mija lato i po okresie królowania wakacyjnych kolekcji Resort projektanci znów puszczają wodze fantazji, a wrześniowy numer zapewnia ich kompleksowy przegląd.
Sprawdź: Amerykański VOGUE redukuje liczbę numerów
VOGUE US, wrzesień 1989
Kluczowe wrześniowe numery
W 1989 roku Anna Wintour wydała swój debiutancki
wrześniowy numer z supermodelką Naomi Campbell.
Dla czarnoskórej diwy była to równocześnie pierwsza solowa okładka dla VOGUE US. Z kolei Linda Evangelista, czyli supermodelka-kameleon, znalazła się na okładce w 1993 roku. Miała już wtedy ugruntowaną pozycję w branży dzięki słynnym, szalonym metamorfozom i wielkiemu talentowi do wcielania się w różne role.
VOGUE US, wrzesień 1995
Modelki, przyjaciółki i ówczesne ulubienice Anny Wintour,
czyli Shalom Harlow i Amber Valletta, pojawiły się
na wrześniowej okładce w 1995 roku.
Dzięki aprobacie Anny obie piękności wielokrotnie
jeszcze uczestniczyły w sesjach do biblii mody.
VOGUE US, wrzesień 1998
Rok 1998 symbolizuje w historii VOGUE US
moment przełomowy.
Anna Wintour po raz pierwszy umieściła wtedy
na wrześniowej okładce gwiazdę filmu
– Renée Zellweger, a nie modelkę.
Celebrytki jako okładkowe dziewczyny magazynów
o modzie: wtedy oficjalnie stało się to faktem, a dla
wielu niepojętym fenomenem na skalę światową.
VOGUE US, wrzesień 2004
Numer z 2004 roku ozdobiły wschodzące
gwiazdy modelingu – Daria Werbowy,
Natalia Vodianvoa i Gisele Bündchen.
Za obiektywem stanął Steven Meisel.
Okładka się rozkładała i w pełnym formacie można
było oglądać jeszcze sześć innych top modelek,
m.in. Isabeli Fontana i Karolinę Kurkovą.
VOGUE US, wrzesień 2007
Wydanie z 2007 roku zdążyło już obrosnąć legendą.
To najdłuższy i najobszerniejszy numer
VOGUE'a, jaki kiedykolwiek wydano.
Liczył 840 stron i ważył ponad 2 kilogramy.
Na okładce znalazła się brytyjska aktorka Sienna Miller.
VOGUE US, wrzesień 2011
Rok 2011 oznaczał powrót do trendu
umieszczania modelki na okładce.
Po raz pierwszy od 2004 roku nie zagościła tutaj
gwiazda srebrnego ekranu, a postać z branży mody.
Zdobiła ją legendarna Kate Moss, wówczas 37-letnia
i świeżo po ślubie z Jamie Hince.
Kolejne lata lansowały na okładkach współczesne gwiazdy popkultury: Lady Gaga słynąca z ekscentrycznych modowych wyborów czy All-American Girl, aktorka i zdobywczyni Oscara – Jennifer Lawrence. Wydanie z roku 2014 również stanowiła odstępstwo od typowych w ostatnich latach fotografii z gwiazdami kina. Z pierwszych stron spoglądały nowe supermodelki: Cara Delevingne, Joan Smalls i Karlie Kloss.
VOGUE US, wrzesień 2020
Rewolucja przyszła w roku 2020, gdy w szczycie
pandemii, VOGUE US wypuścił pierwszą
ilustrowaną wrześniową okładkę.
Redakcja poprosiła artystów Kerry James Marshall
i Jordan Casteel o stworzenie grafik do wydania
pod hasłem Hope. A Special Issue.