01
10
2015
Pierre Cardin – pomysłodawca nowoczesnej mody
Pierre Cardin
93–letni biznesmen, wizjoner
i demokrata świata mody.
PIERRE CARDIN
Stylowy indywidualista
Urodził się w 1922 roku we Włoszech, ale szybko zamieszkał z rodzicami we Francji. Włosko-francuskie korzenie zapewniły mu niezwykłe wyczucie mody –już jako 14-latek miał wykrystalizowane zainteresowania i praktykował u projektantów, ucząc się konstrukcji odzieży i podstaw krawiectwa.
Po przeprowadzce do Paryża, młody i ambitny Pierre zatrudnił się w domu mody Paquin. W kolejnych latach nawiązał współpracę z awangardową designerką Elsą Schiaparelli i został uczniem Christiana Diora.
Był jednym z najlepszych protegowanych tego ostatniego, jednak marzył o niezależności i w rezultacie w 1950 roku założył własny biznes. Jego kariera nabrała wyraźnego tempa, kiedy zaprojektował kostiumy na wielki bal maskowy zorganizowany w Wenecji przez multimilionera Carlosa de Beistegui.
Futuryzm i nowoczesność
Pierre Cardin stawiał na wygodne kroje, zapewniającje swobodę i lekkość ruchów. Kochał geometrię i awangardę, a jednym z jego przełomowych projektów była sukienka bombka (bubble dress), którą wylansował w 1954 roku. Kreacja gwarantująca nieznaną wówczas wygodę prędko wyprzedała się w jego butiku Eva. Projektant odchodził od opiętych garsonek i wąskiej talii w stylu Diora – proponowane prze niego stroje wyróżniały luźne rękawy, opadające ramiona i kroje na bazie kwadratu.
Cardin zaczął ubierać kobiety w barwne rajstopy, sukienki o linii litery A i toczki.
W latach 60. zafascynował go podbój kosmosu i garderoba w jego wydaniu nabrała kosmiczno- futurystycznego charakteru. Niektóre sylwetki przypominały nawet uniformy bohaterów ówczesnych filmów science fiction! Pierre zainteresował się również zjawiskiem mody dostępnej dla wszystkich. Zaczął tworzyć odzież pret-a-porter, a jeszcze przed rewolucją seksualną zamanifestował estetykę unisex wolną od podziału na płeć. Kobiety przekonał do spodni, a mężczyzn do bawełnianych golfów, nieznanych w dotychczasowej modzie męskiej.
W 1959 roku Cardin umieścił swoją kolekcję ubrań dostępnych w różnych rozmiarach w paryskim domu towarowym Printemps. Jego decyzja zszokowała całą branżę, a za odsunięcie się od mody Haute Couture został wyrzucony z francuskiej organizacji związkowej Chambre Syndicale.
Projektant lubił mocne kolory i nie bał się syntetycznych materiałów typu
sztuczne futro czy winyl.
Inspirowały go podróże i architektura – w ten sposób stworzył np. pagoda shoulders. Sterczące ramiona marynarek miały nawiązywać do charakterystycznymi chińskich wieżyczek. Pierre projektował także kostiumy filmowe i teatralne oraz stroje dla NASA i muzyków. Marynarki bez kołnierzyków, które nosili m.in. członkowie zespołu The Beatles, to właśnie jego dzieło.
Pierre Cardin był pierwszym zachodnim projektantem, który otworzył się na Japonię jako rynek zbytu odzieży Haute Couture. Dodatkowo wprowadził coś, co dziś wydaje się oczywistością – tłoczenie loga na zaprojektowanej odzieży.
Pierre Cardin
Żywa legenda
W 1974 Pierre Cardin został Człowiekiem Roku według magazynu Time, zaś dziś – cztery dekady później – jego sklepy można znaleźć w 180 krajach, w wielu z nich mieszczą się również fabryki marki i licencjonowani producenci.
Współcześnie projektant ciągle poszerza swoje zainteresowania.
Nabył dawny zamek Markiza de Sade, gdzie wystawia sztuki teatralne i organizuje festiwale kulturalne, a jego logo można znaleźć na ubraniach, portfelach, krawatach czy nawet na porcelanie i tabletach.
Na polski rynek brand wkroczył w latach 90., rewolucjonizując wizerunek postkomunistycznej rzeczywistości – ubrania z metką Pierre Cardin stały się synonimem zachodniej elegancji. Wszystko zaczęło się od pokazu w warszawskiej Sali Kongresowej, co było wydarzeniem bezprecedensowym. Niedługo potem marka sprzedała licencję na swoje projekty i cała Polska marzyła, aby ubierać się u Pierre Cardin.