26
10
2022
Klienci chcą zrównoważonej mody. Jaka powinna być reakcja branży?
Instagram @pepamack
Nawyki zakupowe bez wątpienia się zmieniają i to od
marek zależy, jak zareagują na tę rewolucję.
Jedną z kluczowych tendencji ostatnich
lat jest zrównoważony rozwój.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Bain & Company przy współpracy z WWF Italy, 15% międzynarodowych klientów jest wysoce zaniepokojonych sytuacją na świecie i regularnie dokonuje decyzji zakupowych mających na celu zmniejszenie ich negatywnego wpływu na środowisko.
Instagram @josefinehj
Strategia zrównoważonego rozwoju
Zainteresowanie etyczną i ekologiczną stroną mody
dotyczy szczególnie młodszego pokolenia konsumentów,
choć prognozuje się, że z czasem statystyki będą tylko
rosnąć i obejmować wszystkie grupy wiekowe.
Badania pokazują, że 15% klientów stara się, by każdy ich zakup pozostawiał jak najmniejszy ślad węglowy, natomiast 65% ankietowanych rozważa wpływ kupowanych ubrań na środowisko, ale tylko sporadycznie staje się to dla nich priorytetem podczas shoppingu. Specjaliści z Bain & Company są przekonani, że marki, które aktywnie działają na polu sustainability i próbują na stałe wdrożyć tę koncepcję do swojej strategii i procesów, z sukcesem oraz długofalowo skorzystają z tego niezwykle ważnego trendu.
Koncerny mogą w ten sposób wspierać słuszną
sprawę, a równocześnie rozwijać się. Powód?
Konsumenci pragną zrównoważonej mody, potrzebują
tylko wsparcia i wskazówek. Zaangażowanie klientów
i ułatwienie im dokonywania świadomych zakupów
powinno być właśnie rolą odzieżowych marek.
Instagram @pepamack
Transparentność i przejrzystość
Zainteresowanie zrównoważoną modą zapewnia
mnóstwo nowych możliwości dla brandów, ale także
stawia przed nimi spore wyzwania. Jakie?
Przede wszystkim konieczne może być ułatwienie
procesu identyfikacji właściwych produktów
oraz zainicjowanie autentycznego dialogu.
Aż 1/3 konsumentów nie jest w stanie odróżnić marek i produktów prawdziwie zrównoważonych od tych, którym taka idea jest odległa – wynika z badania Bain & Company. Problem ten zauważalnie nasila się w przypadku starszych generacji, takich jak Baby Boomers. Nie ulega więc wątpliwości, że jest to obszar, nad którym świat mody powinien popracować.
Jedną z zalecanych metod jest dopracowanie metek,
opakowań i opisów produktów – powinny być one
przejrzyste, godne zaufania i łatwo dostępne.
To wymaga jednak od marek pewnych
standardów transparentności, gdyż wiąże się
z udostępnianiem kluczowych informacji.
Instagram @josefinehj
I tak, klienci powinni być świadomi łańcucha
dostaw marki czy też znać dokładne pochodzenie
wykorzystywanych materiałów, a także rozumieć,
jak dany produkt wpływa na lokalną społeczność.
Może to sprawiać wrażenie pracochłonnego procesu, jednak przejrzystość informacji ma szansę zwiększyć sumę zrównoważonych zakupów, gdyż konsumenci zaczną postrzegać je jako łatwe, wygodne i szybkie. W efekcie marki będą mogły rozwijać się i doświadczać wzrostu w sferze finansowej. To klasyczny przykład strategii win-win.
Autorzy badania jednoznacznie podkreślają, że klienci
chcą robić zrównoważone zakupy – potrzebują tylko
pomocy i kogoś, kto odpowiednio nimi pokieruje.
To do brandów należy jak najskuteczniejsze
ułatwienie konsumentom dokonywania
świadomych, proekologicznych wyborów.
Instagram @pepamack