24
03
2023
Jak domy aukcyjne przyciągają młodych kolekcjonerów?
Instagram @pernilleteisbaek
Renomowane domy aukcyjne jak Christie’s czy Sotheby’s
zabiegają o zainteresowanie Milennialsów oraz Gen-Z,
wprowadzając do oferty nowe kategorie mody i streetwear.
Jak wpływa to na ich sposób działania?
Zamiast rzeźb czy obrazów starych mistrzów, coraz częściej pod młotek w Sotheby’s i innych podobnych miejscach zaczynają trafiać retro torebki Chanel i Hermès, limitowane figurki Kaws czy pożądane modele vintage sneakersów od Nike. Cel? Dotarcie do młodszej klienteli z pokoleń Millennials i Gen-Z.
Domy aukcyjne chcą oferować przedmioty podobne do tych
dostępnych na eBay czy Depop, ale w bardziej
kontrolowanym i prestiżowym środowisku.
Instagram @kaws
Moda, zarówno luksusowa, jak i streetwear, a także biżuteria,
torebki i zegarki powoli stają się coraz ważniejszą częścią
strategii biznesowych międzynarodowych domów aukcyjnych,
dotychczas kojarzonych raczej ze sztuką i nieruchomościami.
Jak wynika z raportów, w 2022 roku aż 52% nabywców produktów z działu streetwear w Sotheby’s miało poniżej 40 lat. Ten sam wiek dotyczył również 33% kupujących w sekcji galanterii skórzanej i akcesoriów. Sprzedaż drobnych przedmiotów luksusowych stanowi obecnie 12% całości zysków w Christie’s i 8% w Sotheby’s.
Domy aukcyjne zauważają również ogromny potencjał
mediów społecznościowych. Kampania odpowiedniej selekcji
przedmiotów trafiających pod młotek potrafi przyciągnąć
nowe rzesze klientów na wiele miesięcy naprzód.
I tak, uwagę w ostatnich miesiącach zwróciła m.in. sprzedaż
bogatej kolekcji André Leona Talley w Christie’s oraz
sneakersów należących do Michaela Jordana w Sotheby’s.
Instagram @pernilleteisbaek
Zwiększone zainteresowanie ofertą domów aukcyjnych
to także efekt rozwoju rynku cyrkularnego – konsumenci chcą
kupować mniej, ale lepiej i z poszanowaniem dla środowiska.
Jedną z najlepszych metod robienia zrównoważonych zakupów jest właśnie moda z drugiej ręki oraz wysokiej jakości produkty na dłużej, a nie tylko na jeden sezon. To rosnące zainteresowanie cyrkularnością z łatwością mogą wykorzystać domy aukcyjne, dysponujące unikatową ofertą przedmiotów od międzynarodowych kolekcjonerów.
Dziś moda z drugiej ręki zaczyna być również postrzegana
jako inwestycja – to otwiera pole do działania dla domów
aukcyjnych, gdzie pod młotek trafiają wyłącznie
w 100% oryginalne i zweryfikowane przedmioty.
Instagram @pernilleteisbaek
Dzisiaj wszyscy poszukujący pożądanych modeli torebek
czy butów, którzy planują w przyszłości odsprzedać je z zyskiem,
mogą wziąć udział w oficjalnych aukcjach bez lęku o swój portfel.
Finalnie, domy aukcyjne zauważają, że współcześni konsumenci z pokoleń Milennialsów i Gen-Z postrzegają modę jako część sztuki – dla nich torebka Chanel może być takim samym symbolem prestiżu jak obraz Picassa. Trudno dostępne i limitowane dobra luksusowe mogą być poszukiwane nie do noszenia, ale jako eksponat w domowej kolekcji.
Instagram @clairerose