14
02
2024
Ile zarabia influencerka w Warszawie?
Instagram @ krystynaoczkowska
Na czym polega zawód influencera? Co należy do jego
obowiązków? I jak wysokich zarobków można
spodziewać się w pracy influencera w Polsce?
Sprawdzamy, jakie możliwości finansowe i zatrudnienia
daje pożądana kariera gwiazdy Instagrama czy Youtube'a.
Odkrywamy także, kim są dzisiaj
najpopularniejsi influencerzy w Polsce.
Instagram @ krystynaoczkowska
Influencer: kim jest?
Influencer to innymi słowy osobowość medialna.
Od gwiazdy telewizyjnej odróżnia ją to, że swoją
karierę buduje przede wszystkim w mediach
społecznościowych: na Instagramie, TikToku czy YouTube.
To oczywiście nie znaczy, że jej sława nie może wykraczać poza social media: wyjątkowo znani i popularni influencerzy często poza Instagramem prowadzą swoją działalność także w kinie, telewizji, na rynku wydawniczym czy w innych środkach masowego przekazu. Jednakże to właśnie social media są podstawą do budowania swojej tożsamości oraz zwiększania swojej rozpoznawalności. Media społecznościowe to także miejsce, w którym powstaje najważniejsza część contentu internetowego twórcy.
Influencer to także - jak wskazuje na to oryginalne angielskie słowo źródłowe - osoba, która wpływa na wybory innych osób: czy to zakupowe, lifestylowe czy nawet życiowe. Influencer inspiruje więc swoich fanów i zachęca do wprowadzania zmian w swoim życiu. Influencer może być więc opiniotwórcą.
Słowo influencer, czy odmienione w formie żeńskiej influencerka -
to zapożyczenie z języka angielskiego.
Słowo to pochodzi od czasownika influence,
co oznacza wpływać na coś lub kogoś.
Instagram @ krystynaoczkowska
Najpopularniejsi influencerzy w Polsce 2023/2024
Oto lista najbardziej wpływowych influencerów w Polsce,
którzy mogą pochwalić się ogromną liczbą obserwujących.
Robert Lewandowski
Anna Lewandowska
Anna Maria Sieklucka
Weronika Bielik
Kamila Smogulecka
Karol Wiśniewski
Wojtek Szczęsny
Weronika Sowa (Wersow)
Mateusz Trąbka
Marcin Dubiel
Martyna Wojciechowska
Stuart Alexander Kluz-Burton (Stuu)
Julia Wieniawa
Polecamy: Influencer marketing manager: co to za zawód?
Instagram @ krystynaoczkowska
Influencerzy: na czym zarabiają?
W jaki sposób zarabiają influencerzy?
Na czym polega ich współpraca z marką?
Marki modowe czy kosmetyczne, a także firmy marketingowe zauważają coraz większy potencjał w kampaniach influencerskich, a więc działaniach marketingowych przy współpracy z gwiazdami internetu. W ten sposób jest to więc podstawowe źródło zarobków content creators. Jakie kwoty zarabiają influencerzy za kampanie? Nie ma na to jednej, uniwersalnej odpowiedzi, a wszystko zależy od kilku ważnych czynników.
Przede wszystkim znaczenie ma popularność danego
influencera - prawdziwa elita Instagrama czy Youtube'a
może liczyć na znacznie wyższe kwoty od ręki
niż mniej popularni i bardziej niszowi twórcy.
Powód? Ich ogromna popularność i gigantyczna liczba
followersów gwarantują reklamodawcom świetne wyniki finansowe.
Warto tutaj wspomnieć o dodatkowym podziale na nanoinfluencerów i mikroinfluencerów, którzy działają na innej skali niż wspomniana już elita social mediów - makroinfluencerzy. Kim oni są? Tak więc mikroinfluencer to użytkownik posiadający od 10 tysięcy do 100 tysięcy obserwujących. Z kolei nanoinfluencer - mniejszy niż mikro - posiada od 1 tysiąca do 10 tysięcy followersów. Tacy twórcy są jednak również istotni dla firm marketingowych, marek i reklamodawców, gdyż może i działają na mniejszej skali, ale są za to w stanie lepiej spenetrować konkretny rynek, gdyż działają w niszy rynkowej.
Tak więc kwota zarobków influencera zależy przede wszystkim od jego zasięgów: liczby followersów, a także możliwości interakcji z fanami i ilości komentarzy. To jednak nie wszystko - znaczenie mają także wyniki osiągane w trakcie i po danej kampanii, a więc jak bardzo influencer zdołał skierować ruch na reklamowany produkt czu usługę, a także czy faktycznie zwiększył zainteresowanie tym produktem.
Sprawdź: 6 sprawdzonych sposobów na promocję firmy
Instagram @ krystynaoczkowska
Ile zarabiają influencerzy?
Ile płaci się influencerom za działania w sieci?
Tak więc w przypadku nano i mikro influencerów kwoty za jeden post sponsorowany sięgają od kilkudziesięciu złotych, przez kilkaset aż do kilku tysięcy złotych w zależności od rodzaju kampanii. W przypadku większych gwiazd i bardziej znanych nazwisk, a więc makroinfluencerów z zasięgami powyżej 100 tysięcy obserwujących, sumy te mogę wzrosnąć - nawet do gigantycznych kwot: od kilku tysięcy do nawet kilkudziesięciu czy kilkunastu tysięcy złotych za jeden post czy relację na Instagramie.
Rocznie najbardziej rozchwytywani content creators mogą zarobić kwoty rzędu 500-800 tysięcy złotych. Rekordzistą pod tym względem jest Cristiano Ronaldo. Ten znany piłkarz jest zresztą nie tylko uznanym sportowcem, ale i jedną z największych gwiazd wśród influencerów: podobno za jeden post otrzymuje on gażę w wysokości nawet $3,234,000.
Dla porównania polski piłkarz Robert Lewandowski,
który działa pod nazwą _rl9 w social mediach średnio
otrzymuje 375 000 złotych za pojedynczy post.
Instagram @ krystynaoczkowska
Influencerzy: jak zarabiają?
W jaki sposób zarabiają influencerzy?
Jedną z podstawowych metod zarabiania pieniędzy przez influencerów są posty sponsorowane: reklamują oni produkt czy usługę za pomocą wcześniej ustalonych metod promocji w mediach społecznościowych. Często działa to na zasadzie marketingu afiliacyjnego: po kliknięciu w link pod postem i kupieniu produktu przez użytkownika, influencer dostaje jakąś prowizję.
Kolejna, nieco bardziej prestiżowa metoda zarabiania przez influencerów to współpraca z marką. Warto dodać, że taka współpraca może być jednorazowa, ale też długofalowa, co oczywiście zwiększa wypłatę dla twórcy contentu. Finalnie formą współpracy może być też Instagram Shoutout, czyli oznaczenie innego profilu w swoim poście.
Instagram @fakerstrom