22
12
2022
Jak zmieni się moda formalna? Prognozy na 2023 rok
Instagram @mathildegoelher
Agencja McKinsey wskazuje, że obszar mody formalnej
przechodzi obecnie wielką rewolucję, której efekty będą
wyraźnie widoczne już w nadchodzącym 2023 roku.
Producenci garniturów i twórcy mody typowo formalnej zmagają się od jakiegoś czasu z poważnym zastojem – lata 2020 i 2021 zdominowane były przez pandemię, a w efekcie nie były dobrym okresem dla noszenia i kupowania eleganckich zestawów. Opustoszałe biura i masowa praca zdalna, odwoływane uroczystości i imprezy oraz małe, kameralne wesela zdecydowanie nie zachęcały do budowania wyjściowej garderoby.
Instagram @mathildegoelher
Bieżący 2022 rok nieco poprawił sytuację
brandów z kategorii formalwear.
Spekuluje się jednak, że zmiany, jakie nastąpiły w spojrzeniu
konsumentów na ten segment odzieży, będą raczej trwałe.
Odzież formalna została zredefiniowana.
Post-pandemiczna rzeczywistość zainicjowała zupełnie nowe spojrzenie na oficjalny dress code. Powoli mała czarna czy gładki garnitur przestają być uważane za absolutną bazę każdej szafy. Elegancka klasyka jest określana na nowo przez samych konsumentów.
Agencja McKinsey uważa, że kupujący zaczynają stawiać
uniwersalność na pierwszym miejscu. Ubrania mają
sprawdzać się niemal w każdej sytuacji, a nie pełnić
funkcję jednorazowej stylizacji na konkretną okazję.
Instagram @mariakragmann
Oznacza to, że sztywne granice między tym, co formalne,
a tym, co casualowe, powoli zaczynają się zacierać. Stroje
powszechnie uznawane za okolicznościowe przestają
być uważane za niezbędny element każdej garderoby.
Konsumenci odkrywają na nowo wygodę również w swoim codziennym stroju do pracy, a według McKinsey biura z czasem będą stawać się tylko jeszcze bardziej swobodne w kwestii narzucanego dresscode’u, co stopniowo zmniejszać będzie zapotrzebowanie na klasyczne garsonki czy garnitury.
Instagram @leoniehanne
Stylizacja-komunikat
Równocześnie, z analizy McKinsey wynika, że moda
na imprezy okolicznościowe nabierze fantazji i przepychu.
Klienci sami chcą decydować, kiedy
zrobić wrażenie swoim strojem.
Pełne kolorów i wzorów czy o nietypowych krojach – stylizacje na wielkie wyjścia będą odważne i bezkompromisowe, co również ma być konsekwencją okresu pandemii. To zjawisko dodatkowo wpłynie na rozwój branży wypożyczalni – usługi, która powoli zdobywa coraz większe zainteresowanie ze względu na swój zrównoważony, ekologiczny charakter.
Nowy rok może stanowić więc dobry moment na rozwój
dla wypożyczalni garniturów i strojów okolicznościowych.
Badanie McKinsey wskazuje, że to właśnie stylizacji
na wielkie wyjścia poszukują osoby korzystające z usługi
wypożyczania i dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn.
Instagram @leoniehanne