04
03
2024
Jak ubiera się pokolenie Z? Jakie trendy modowe są wśród ludzi generacji Z?
Instagram @jadedldn
Każde pokolenie rządzi się swoimi prawami jak i estetyką,
którą wyznaje. Mimo że każdy z nas jest jednostką i sam
stanowi o sobie, istnieją pewne ogólne cechy dla danej generacji,
które są charakterystyczne i często łączą się ze sobą.
Co wyróżnia pokolenie Z i jakie podejmują wybory nie tylko
te zakupowe, ale także życiowe? Bierzemy na warsztat
popularną w social mediach grupę i przyglądamy się jej.
Instagram @ camillacarcoba
Gen Z: Charakterystyka
Pokolenie Z, nazywane również pokoleniem cyfrowym, „generacją multitasking”, „cichym pokoleniem”, „Generation V” lub „Generation C”, to grupa ludzi urodzonych między latami 1997 a około 2012. To osoby, które dorastały w erze cyfrowej, otoczone technologią i internetem od najmłodszych lat. Pokolenie to charakteryzuje się wieloma unikalnymi cechami, które wpływają na podejście do życia, kariery, a także mody.
Jedną z najbardziej zauważalnych cech pokolenia Z jest
ich niezwykła zręczność technologiczna. Wychowywali się
w świecie, gdzie smartfony, media społecznościowe i szybki
dostęp do informacji są powszechne, co sprawia, że są
oni niezwykle zorientowani w sferze cyfrowej, a social
media to dla nich chleb powszedni.
Pokolenie Z odznacza się także wyjątkową otwartością,
a różnorodność i tolerancja to wartości bliskie ich sercu.
Dorastający w kulturze, która promuje równość i akceptację,
często są oni bardziej świadomi i zaangażowani w kwestie
społeczne niż starsze i wychowujące ich pokolenia, w tym
równość płci, prawa mniejszości i ochronę środowiska.
Cechy charakterystyczne dla tej generacji? Ludzie urodzeni na przełomie wieku mają zazwyczaj wielkie plany na przyszłość, są przedsiębiorczy, swoją wiedzę czerpią z Internetu, są otwarci i bezpośredni, mają ogromną potrzebę kontaktu z rówieśnikami, nie boją się podróżować, poznawać nowych ludzi, a na tle zawodowym najważniejsze jest dla nich budowanie relacji społecznych.
Instagram @y2k_till_i_die
Gen Z: Inspiracje z dzieciństwa
Każde pokolenie ma swoje ikony, które kształtują charakter,
estetykę, a nawet późniejsze zachowania danej grupy
społecznej. Dla osób urodzonych przed latami 80. były to
Cher, Madonna czy Grace Jones. Dla tych urodzonych pomiędzy
latami 80., a 90 Księżna Diana, Whitney Houston oraz
supermodelki takie jak Cindy Crawford, a także Kate Moss.
Kogo więc pamięta generacja Z?
Dla Gen Z ikonami stali się niezmiennie piosenkarze, aktorzy, ale wyłoniła się także nowa grupa osób, która stanowiła dla nich autorytet - celebryci. Spopularyzowane w latach 2000. reality show stały się świetną odskocznią dla młodych widzów, a nowy format wzbudzał zaciekawienie. Kim Kardashian, Paris Hilton czy siostry Richie stały się dla wielu niedoścignionym wzorem i modowymi wyroczniami, którymi chętnie się inspirują.
Młode osoby z pewnością pamiętają także kultowe już
stylizacje Britney Spears, Lindsay Lohan oraz Rihanny
czy nawet początkujących i aspirujących gwiazd jak Miley
Cyrus aka Hannah Montana czy Selena Gomez. Nic dziwnego,
że postacie te często powracają do mainstreamu i
każdorazowo wzbudzają naszą sympatię.
Gen Z: Styl lat 2000.
Mimo że ramy czasowe tego pokolenia to aż 15 lat różnicy, lata 2000. pozostają spoiwem tych kontrastów i sprawiają, że każdy członek gen Z czuje się częścią społeczności. Estetyka początku milenium stanowi dla nich trzon własnego „ja”, a także kojarzy im się z beztroskimi czasami dzieciństwa i oglądaniem teledysków znad oceanu na popularnym niegdyś MTV.
Lata 2000. możemy rozpatrywać na dwóch
płaszczyznach popkulturowych i modowych.
Instagram @p.hilton_gallery
Z jednej strony prym wiodły wspomniane wcześniej bożyszcze
nastolatek takie jak Britney Spears czy Paris Hilton, których
teledyski, koncerty czy wystąpienia publiczne wyróżniały się
niebanalnymi stylizacjami oraz przepychem i blichtrem.
Gwiazdy początku milenium lubiły róż, kuse kroje oraz mocno
dopasowane ubrania, nierzadko ukazujące brzuch lub nogi.
Z drugiej jednak strony wiedzieliśmy modny wpływ środowisk raperskich, które w tamtych latach zaczęły dynamicznie się rozwijać. Za duże ubrania, charakterystyczne ozdoby na głowę łańcuchy, ekstra gadżety i szeroko pojęty luz to tylko niektóre cechy charakterystyczne, przy których wychowywało się pokolenie Z.
Obydwie te grupy miały ogromny wpływ na współczesne
wybory i estetykę młodych dorosłych, co ma bezpośredni
wydźwięk na to jakie ubrania pojawiają się
dzisiaj na sklepowych półkach.
Instagram @camillacarcoba
Gen Z: Jakie ubrania wybierają?
Jeśli chodzi o modę, pokolenie Z jest znane ze swobodnego wyrażania siebie poprzez unikalne style i indywidualne wybory. Nie boją się eksperymentować z modą i często wybierają ubrania, które odzwierciedlają ich osobowość i wartości. Zarówno vintage, jak i nowoczesne trendy są popularne wśród tej grupy, co sprawia, że ich styl jest zróżnicowany i kreatywny.
Pokolenie Z uważa, że najważniejsza jest wygoda. To punkt,
który jest dla nich kluczowy do dobrego samopoczucia i
wyglądu i wcale nas to nie dziwi. W kluczowym okresie
dorastania byli świadkami prawie trzyletniego lockdownu,
który wymusił na nich noszenie dresów i activewearu.
Przyzwyczaiło ich to na tyle do komfortu, że
cieżko im z niego zrezygnować.
Instagram @ryliejouett
Na co więc stawiają by czuć się dobrze w swoim ciele?
Oversizowe kroje, intensywne kolory, postarzane ubrania
lub te upolowane z drugiej ręki, rzeczy nawiązujące do kultury
amerykańskiej, biodrówki, spodnie cargo, crop topy ukazujące
brzuch, a także sneakersy, czółenka Mary Jane i rzucające
się w oczy akcesoria.
Ulubione sklepy tego pokolenia? To oczywiście Bershka, która stawia nie tylko na trendujące kroje, ale w swoich kolekcjach często odwołuje się do ikon dzieciństwa generacji Z. Urban Otfiters to kolejna pozycja, do której chętnie zagląda to pokolenie, a to dzięki ogromnej różnorodności ubrań, a także dziale vintage, który każdorazowo jest kąskiem dla tej grupy osób. Asos, Weekday, Jaded London czy kultowe marki sportowe takie jak Adidas czy Nike również są porządane w ich garderobie.
Instagram @mia.ortizz