09
04
2023
Buty na wiosnę 2023: Sneakersy w odwrocie, mokasyny w natarciu
Instagram @pernilleteisbaek
Specjaliści branżowi prognozują spadek w poziomie
zainteresowania sneakersami luksusowych marek.
Ich pozycję mają przejąć bardziej formalne mokasyny,
oksfordki i loafersy, a także sandały na obcasie.
Niemal dwie dekady silnej pozycji – nowoczesne sneakersy w miejskim wydaniu wkroczyły na rynek w okolicach 2005 roku. Klasyczna sylwetka butów sportowych uzyskała wówczas wysmukloną i unowocześnioną sylwetkę, a design dopełniło staranne wzornictwo, co uczyniło je idealnym wyborem nie tylko do uprawnia sportu, ale także zakupy, spotkania, imprezy, a nawet wyjścia do pracy.
W efekcie dziś wygodne obuwie to ważna część
zarówno portfolio marek typowo streetwearowych
i sportowych, jak i topowych domów mody.
Od Gucci Ace, po Louis Vuitton Archlight, Dior Walk'n'dior
i Prada Double Wheel Nylon – największe brandy na stałe
wprowadziły do oferty różne wcielenia stylowych sneakersów.
Instagram @tineandreaa
Obecnie trudno sobie wyobrazić świat mody bez
sneakersów i nic nie wskazuje na to, by cokolwiek
miało drastycznie obniżyć ich wysokie notowania.
To jednak nie zmienia faktu, że ich rola może się zmienić – specjaliści zanotowali w ostatnim czasie zauważalny spadek zainteresowania typ typem obuwia. Wszystko dzieje się na korzyść innych fasonów, zyskujących na liczbie wyświetleń i wyszukiwań w Google oraz coraz chętniej lądujących w zakupowych koszykach konsumentów.
Obuwie formalne na radarze klientów Footwear to niezmiennie
istotna kategoria mody w dziedzinie marek luksusowych,
generująca ogromne zyski i stanowiąca wraz z działem
torebek stabilną podstawę corocznych obrotów brandów.
Instagram @clairerose
Sneakersy dotychczas stanowiły jeden z atrakcyjniejszych
produktów obuwniczych z logo znanych marek, a wszystko
dzięki przebojowym kolaboracjom z markami streetwear.
Louis Vuitton x Nike, Miu Miu x New Balance czy
Gucci x adidas – to tylko kilka z przykładów, które
przyprawiły konsumentów o szybsze bicia serce.
Obecnie jednak, jak wskazują analitycy z Retviews, również same marki zaczynają wprowadzać do portfolio coraz mniejszą liczbę butów sportowych – spadek ten sięgnął 33% na przełomie 2021 i 2022 roku. Wygląda więc na to, że moda na sneakersy powoli traci rozpęd, natomiast w natarciu są obecnie bardziej formalne rodzaje obuwia.
Jeszcze większą popularność zyskują modele takie jak mokasyny,
baleriny, oksfordki i loafersy – płaskie, wsuwane fasony nadal
zapewniają komfort, jednak bez wątplenia stanowią
znacznie bardziej szykowną alternatywę na co dzień.
Instagram @tineandreaa
Szczególny wzrost zainteresowania dotknął sandałki
i klapki na obcasie – widocznie wzrosła liczba wyszukiwań
i dostępnych ofert (aż o 34%), a nawet cen produktów z tej kategorii.
Przykładowo, model Prada Brushed Leather Slingback Pumps
zyskał na wartości aż o 23% w ciągu 2022 roku.
Globalne zamiłowanie do bardziej formalnych i wizytowych odsłon obuwia można w dużej mierze przypisać modowemu ożywieniu po okresie pandemii. W czasie lockdownu konsumenci cenili sobie raczej wygodę i prostotę, jednak powrót do miejsc pracy, ponowne otwarcie restauracji oraz przywrócenie imprez i innych wydarzeń kulturalnych sprawiło, że klienci znowu zaczęli eksplorować eleganckie stylizacje.
W efekcie moda na mokasyny i szpilki
nabiera widocznego rozpędu.
Zmiany zakupowe stanowią także element naturalnej ewolucji
gustów i trendów w społeczeństwie – na tej podstawie
eksperci spekulują, że bieżący 2023 rok stanie
pod znakiem rozwoju oferty obuwia formalnego.
Instagram @viki.ortner