24
06
2014
Wspomnienie Richarda Avedona w wakacyjnym Harper’s Bazaar España
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
W tym roku mija 70 lat od chwili, w której Harper's Bazaar po raz pierwszy zaprezentował na swoich łamach fotografie Richarda Avedon'a. Hiszpańska edycja pisma świętuje tę rocznicę w wyjątkowy sposób, prezentując na czterech kolekcjonerskich okładkach przejmujące, czarno-białe portrety autorstwa mistrzowskiego obiektywu. Pozują na nich osobiste muzy i ikony artysty, gwiazdy lat 50. i 60., historyczne piękności i wielkie talenty - Brigitte Bardot, Audrey Hepburn, Elizabeth Taylor oraz Gabrielle Chanel i Suzy Parker.
Harper's Bazaar zajmował wyjątkowe miejsce w życiu Avedon'a od niemal początków jego kariery. Urodzony w Nowym Jorku młodzieniec spędził dwa lata w armii amerykańskiej podczas II wojny światowej, gdzie przy pomocy aparatu Rolleiflex, który otrzymał w prezencie od ojca, robił zdjęcia identyfikacyjne. Gdy w 1944 roku opuścił wojskowe szeregi, trafił prosto do New School for Social Research, by szkolić fotograficzne umiejętności pod okiem słynnego dyrektora artystycznego HB, Alexey'a Brodovitch'a. A ten, zauroczony twórczością utalentowanego adepta, sprawił, że wkrótce na łamach tytułu pojawiły się pierwsze ujęcia autorstwa Richarda, który już rok później regularnie pracował dla Junior Bazaar, a pod koniec lat 40. stać się głównym fotografem Harper's Bazaar.
Hiszpańska redakcja snuje tę opowieść nie bez nutki nostalgii, wspominając, że Avedon marzył o publikowaniu w HB jeszcze na długo zanim sny stały się rzeczywistością. - Pewnego popołudnia mój tata i ja spacerowaliśmy wzdłuż Fifth Avenue, oglądając wystawy sklepów. - opowiadał - Przed Plaza Hotel zobaczyłem łysego mężczyznę z aparatem, który ustawiał piękną kobietę naprzeciwko drzewa. Podniósł głowę, ułożył trochę jej suknię i zrobił kilka zdjęć. Potem zobaczyłem jedną z tych fotografii w Harper's Bazaar. I nie rozumiałem, dlaczego fotograf umieścił modelkę naprzeciwko drzewa, aż kilka lat później, kiedy udałem się do Paryża, zauważyłem, że drzewo koło Plaza przypominało drzewa rosnące na Polach Elizejskich.
Reszta jest historią. Historią, która kipi z okładek lipcowo-sierpniowego Harper’s Bazaar España, by celebrować artystyczny dorobek jednego z kultowych fotografów XX wieku w najlepszym towarzystwie inspirujących go kobiet.
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014
Harper’s Bazaar España, lipiec/sierpień 2014