26
07
2024
Takiej lalki jeszcze nie było. Mattel prezentuje niewidomą Barbie i zachęca do dyskusji o różnorodności
materiały prasowe
Sześć dekad po tym, jak na sklepowe półki trafiła pierwsza Barbie,
Mattel prezentuje niewidomą lalkę, zachęcając do dyskusji na temat inkluzywności i różnorodności. Amerykański producent zabawek stworzył
ją we współpracy z fundacją American Foundation for the Blind,
by mieć pewność, że wszystko, od oczu po jej ubrania, dokładnie
odzwierciedli osoby niewidome i słabowidzące.
W oświadczeniu Krista Berger, wiceprezeska Barbie i globalna
szefowa działu lalek, powiedziała: „Uznajemy, że Barbie to coś więcej
niż tylko lalka; reprezentuje ona wyrażanie siebie i może
tworzyć poczucie przynależności”.
materiały prasowe
Mattel prezentuje niewidomą Barbie
Mattel, amerykański producent zabawek dla dzieci, po raz kolejny zmienia
bieg historii. Światowy gigant wprowadził właśnie na rynek
pierwszą na świecie niewidomą Barbie.
Po przeprowadzeniu testów z niewidomymi i słabowidzącymi dziećmi, zdecydowano, że lalka powinna być ubrana w odzież z detalami z tkaniny dotykowej, w tym różowy satynowy T-shirt i fioletową spódnicę z tiulu. Detale takie jak pętle na zapięciu na plecach bluzki i elastyczny pas w spódnicy zostały stworzone, aby ułatwić ubieranie lalki. Opakowanie jest również inne – zawiera napis Barbie zapisany brajlem na przedniej stronie pudełka.
Lucy Edwards, aktywistka na rzecz osób z niepełnosprawnościami, która jest niewidoma i występuje w kampanii z nową Barbie, powiedziała, że wprowadzenie nowej Barbie to dla niej ogromne wydarzenie, dodając: „Jako nastolatka czułam się wyizolowana, tracąc wzrok i nie widząc wzorców podobnych do mnie. Byłam zawstydzona moją laską – ale wiedząc, że Barbie ma laskę, poczułabym się zupełnie inaczej wobec swojej i pomogłoby mi to czuć się mniej samotnie na mojej drodze do zaakceptowania i objęcia mojej ślepoty”.
„Barbie to radość – odkrywanie i rozumienie świata przez zabawę – i to wspaniałe, że dzieci z wadą wzroku mogą teraz bawić się Barbie, która wygląda jak one”
– powiedziała Debbie Miller, dyrektor ds. porad RNIB.
materiały prasowe
Barbie zachęca do dyskusji o różnorodności
Oprócz pierwszej niewidomej Barbie, Mattel nawiązał również współpracę z amerykańską organizacją National Down Syndrome Society, aby wprowadzić swoją pierwszą czarnoskórą lalkę z zespołem Downa. To następstwo wydania białej lalki z zespołem Downa w zeszłym roku. Prowadzona przez NDSS, lalka posiada krótszą sylwetkę, dłuższy tors i niskie napięcie mięśniowe, aby odzwierciedlić fizyczne cechy niektórych osób z tą genetyczną chorobą. Lalka ma również splecione włosy, co było kluczowym elementem wymaganym przez grupę fokusową składającą się z czarnoskórych osób z zespołem Downa, z którymi współpracował NDSS.
Obie lalki są częścią serii Barbie Fashionistas, która pierwotnie została wprowadzona na rynek w 2009 roku i początkowo oferowała mały wybór lalek o różnych typach ciała i kolorach skóry. W 2019 roku, po licznych słowach krytyki skierowanych w stronę Mattel, seria została rozszerzona do 176 lalek z dziewięcioma różnymi typami ciała, 35 odcieniami skóry i 94 fryzurami. To wówczas zadebiutowała lalka z protezą nogi i ta, na wózku inwalidzkim. Trzy lata później na rynek trafiła pierwsza głuchoniema Barbie oraz Ken z bielactwem.
materiały prasowe
Ewa Swoboda – lalka Barbie
W walce o różnorodność nie zabrakło również polskiego akcentu. Polska sprinterka Ewa Swoboda znalazła się w wąskim gronie dziewięciu
sportsmenek z całego świata, których wizerunek został uwieczniony
na lalce Barbie linii Role Model.
“Chcę, aby moja historia pokazywała, że zawsze
warto być sobą. Nie trzeba spełniać niczyich oczekiwań
ani dopasowywać się do narzuconych ram, by osiągnąć
swoje cele. Każdy z nas ma prawo wyrażać siebie na swój sposób.”
- napisała wówczas Ewa Swoboda na swoim Instagramie @littlerunner
materiały prasowe