23
04
2015
Fashion Revolution już 24 kwietnia! #whomademyclothes?
Fashion Revolution 2015
W drugą rocznicę katastrofy w Bangladeszu klienci na całym świecie zapytają marki odzieżowe kto uszył ich ubrania.
Fashion Revolution
#whomademyclothes?
W piątek 24 kwietnia w Polsce oraz 66 innych krajach na świecie obchodzony będzie Fashion Revolution Day pod hasłem Who made my clothes?. Akcja narodziła się dwa lata temu, po tragedii fabryk odzieżowych kompleksu Rana Plaza w Dhaka w Bangladeszu, w której zginęły 1133 osoby, a około 2500 zostało rannych. Główną przyczyną tej największej budowlanej katastrofy współczesnych czasów była praca w warunkach narażających zdrowie i życie pracowników. Celem Fashion Revolution jest uniknięcie podobnych sytuacji w przyszłości.
Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji ma być zwiększenie świadomości konsumentów i zachęcenie ich do zadawania pytań markom na temat produkcji ubrań oraz mobilizowanie do czytania metek i dociekania, kto, gdzie i w jakich warunkach je produkuje. I tak, w ubiegłym roku setki tysięcy ludzi zamieściło w internecie swoje zdjęcia z pytaniem skierowanym do konkretnych producentów: Who made my clothes?. Moc przekazu była o tyle większa, że uczestnicy pozowali w ubraniach założonych na lewą stronę, eksponując widoczne metki i podpisując całość hashtagiem #FashRev. Organizatorzy kampanii zachęcają do przyłączenia się w ten sposób do akcji także w tym roku.
Chodzi o to, aby na nowo połączyć zerwane ogniwa łańcucha dostaw branży odzieżowej i odbudować relacje między kupującymi a osobami, które produkują dla nich ubrania, buty, akcesoria czy biżuterię – wszystko co nazywamy modą.
– pomysłodawczyni Fashion Revolution - Orsola de Castro
Aleksandra Bąkowska
W tym roku akcja Fashion Revolution jest wspierana przez światowe gwiazdy zaangażowane w działania na rzecz etycznej mody, m.in. modelkę Lily Cole oraz założycielkę fundacji Eco Age – Livię Firth, prywatnie żonę znanego brytyjskiego aktora Colina Firtha. Także w Polsce kampanię poparło wiele gwiazd oraz osób ze świata mody, które wzięły udział w sesji zdjęciowej promującej akcję, wśród nich znaleźli się m.in. Ewelina Rydzyńska, Julia Kamińska, Orina Krajewska, Maja Koman czy Ola Bąkowska.
Zdjęcia do sesji odbyły się w budynku Mysiej 3 w Warszawie, gdzie dawniej mieścił się urząd cenzury. Fryzury do sesji przygotował warszawski salon U fryzjerów.
Warto podkreślić, że kampania Fashion Revolution nie jest wymierzona przeciwko producentom ubrań – jako akcja edukacyjna ma uświadomić konsumentom, że ich oczekiwania przekładają się na działania marek i w konsekwencji poprawę warunków pracowniczych w fabrykach. Fashion Revolution Day stanowi także szansą dla producentów, którzy odznaczają się przejrzystym łańcuchem dostaw, aby poinformować o tym wszystkich chcących świadomie wybierać etyczną modę.
Zakup ubrań to ostatni etap na drodze, w którą zaangażowane były setki osób. To niewidzialna siła robocza stojąca za ubraniami, które na co dzień nosimy. Nie wiedząc kto szyje nasze ubrania, z łatwością przymykamy oczy na to, że miliony osób zaangażowanych przy ich produkcji cierpi na skutek pracy w niegodnych warunkach.
– pomysłodawca Fashion Revolution - Carry Somers
W dniu drugiej rocznicy katastrofy kompleksu Rana Plaza w największych miastach w Polsce odbędą się debaty, warsztaty i projekcje filmów skupione wokół tematu przewodniego kampanii. Udział w nich będą mogli wziąć mieszkańcy m.in. Łodzi, Katowic oraz Szczecina. Osoby z całej Polski mogą dołączyć do akcji, publikując w sieci swoje zdjęcie w odwróconym ubraniu z hashtagiem #whomademyclothes i #FashRev.
Julia Kamińska
Ewelina Rydzyńska
Orina Krajewska
Anna Matysiak
zdjęcia: Manuel de la Cruz, Manu Photograpy
makijaż: Laura Karaś & Agata Król
fryzury: U Fryzjerów
wnętrza: Mysia 3