26
05
2023
Your Kaya Okres wypada: Kampania normalizująca menstruację
YOUR KAYA
Your KAYA, polska marka organicznych produktów
menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków,
rusza z kolejną śmiałą kampanią.
Projekt Okres wypada to próba znormalizowania tego,
co całkowicie naturalne. Bo skoro dokładnie w tej chwili
na całym świecie miesiączkuje 300 milionów kobiet,
to dlaczego nadal nas to krępuje?
Your Kaya dąży do oswojenia tematu menstruacji od samego początku. To pierwsza marka w Polsce, która w spotach reklamowych zamieniła niebieską krew na realistyczną – czerwoną. Najnowsza kampania z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej ma na celu prawdziwą rewolucję. W kwietniu tego roku wraz z domem badawczym Kantar marka przeprowadziła badanie na temat postaw wobec okresu.
Wynika z niego, że aż 67% Polek zostało wyszydzonych
w związku z miesiączką, a 43% spotkało się z dyskryminacją.
Dyskryminacja ta przybrała różne formy, takie jak
bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego
samopoczucia (32%), wyśmiewanie (17%) czy
niegrzeczne bądź głupie komentarze (10%).
YOUR KAYA Okres wypada
Jednocześnie aż 99% Polek ma dolegliwości menstruacyjne
– zaliczają się do nich dyskomfort (61%), pogorszenie nastroju,
rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50%), osłabienie (49%),
a także nudności i problemy jelitowe (39%).
By lepiej zilustrować problem i zachęcić do dyskusji całą Polskę, marka wypuściła spot krążący wokół pytania: Czy okres wypada?. Your KAYA przekonuje, że tak! Pierwszym krokiem do znormalizowania miesiączki jest wyjęcie tamponów i podpasek z kieszeni – bo przecież nie są nielegalne. Dodatkowo w akcję zostały zaangażowane piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina.
To trzy różne dziewczyny, których wspólnym mianownikiem
są otwartość, śmiałość oraz podejmowaniem rozmów
na ważne tematy, również te związane z cielesnością.
Idealnie wpasowują się więc w ideę Okres wypada –
na swoich profilach absolutnie nie wstydzą się tego, co ludzkie.
„ ”
Mimo że okres jest stałym i naturalnym elementem życia
kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu.
Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników,
to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest
przed nami, przed całym społeczeństwem. W praktyce chodzi
o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy
zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym.
I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować
tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy.
– Kaja Rybicka-Gut,
współzałożycielka marki YOUR KAYA