11
12
2015
Twoje modowe CV. Czy masz szanse na karierę w modzie?
Łukasz na co dzień projektuje odzież damską marki Cropp.
LPP rekrutuje projektantów & asystentów projektantów
Spróbuj swoich sił na jednym z kluczowych stanowisk!
By kolekcja powstała i trafiła do sklepów, a później cieszyła się niesłabnącą popularnością wśród klientów, niezbędna jest praca całego zespołu. Wszystko zaczyna się jednak od projektanta, który odpowiedzialny jest za znalezienie inspiracji i stworzenie koncepcji kolekcji.
Nie pracuje on jednak w pojedynkę. Duże marki odzieżowe, takie jak RESERVED, Cropp czy MOHITO dbają o precyzyjne zbudowanie teamu projektowego wraz z zespołem asystentów. Oprócz nich, nad ostatecznym efektem pracy, czyli tym co mierzymy, kupujemy i nosimy, czuwają także graficy oraz techolodzy odzieży. Wkład pracy tych wszystkich, związanych z daną marką osób, skutkuje odnoszącą sukces kolekcją.
Jak pracuje się w LPP? Czy, by dołączyć do grupy projektantów, trzeba ukończyć ASP? Na czym polega rekrutacja i jak zgłosić swoją kandydaturę?
Łukasz, projektant odzieży marki Cropp, oraz Aneta z działu HR firmy LPP, opowiedzieli nam o aktualnych poszukiwaniach pełnych pasji designerów, którzy pragną związać swoją zawodową przyszłość z tworzeniem mody.
Lubię patrzeć, jak moja koncepcja przeradza się w rzeczywistość, wówczas mam poczucie, że spełniam oczekiwania i pragnienia użytkowników odzieży, którą tworzę i która staje się narzędziem, dającym odbiorcy możliwość manifestowania jego indywidualnego stylu.
- Łukasz, Cropp, projektant odzieży
Czy jest w Polsce predysponowany kierunek studiów, by zostać projektantem?
Tak oczywiście. To na przykład projektowanie ubioru na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Ja jestem właśnie absolwentem tego kierunku na tej uczelni. Moja druga specjalność to wyroby i galanteria skórzana. Mając wykształcenie kierunkowe zdecydowanie łatwiej jest pracować na stanowisku projektanta. Owszem zdarzają się osoby, które bez wcześniejszego przygotowania, studiów pracują jako projektanci. W naszym zespole są osoby, które ukończyły na przykład polonistykę i przyznaję - to prawdziwi pasjonaci mody. Zatrudnienie takiej osoby wiąże się jednak z koniecznością przeszkolenia, poświęcenia jej większej ilości czasu na wdrożenie, przyuczenie.
Fot. LPP
Określiłbyś swoją pracę jako zespołową czy indywidualną?
Mimo że projektant odpowiedzialny jest za finalny produkt, to na ostateczny wygląd konkretnej kurtki czy spodni składa się praca wielu osób. Dla projektanta najciekawsza jest praca z innymi kreatywnymi projektantami i na tę współpracę stawiamy. W każdym sezonie określamy najważniejsze tematy, które będziemy chcieli poruszyć w naszych kolekcjach. O formę dba dział technologiczny, a za zamówienie odpowiada dział kupiecki. Dużym plusem pracy w dziale projektowym jest różnorodność, możliwość ciekawych spotkań, dynamiczny charakter pracy każdego dnia. Uczestniczę nie tylko w projektowaniu, ale również przygotowuję dokumentację dla dostawców.
Jak często i gdzie najczęściej wyjeżdżasz?
W poszukiwaniu inspiracji odwiedzam między innymi Londyn i Barcelonę. Każda z europejskich stolic różni się pod względem mody. Najbardziej inspirujące są dla mnie jednak wyjazdy na targi. Jako projektant marki Cropp jestem uczestnikiem dużego wydarzenia modowego w Berlinie - targi Bread & Butter. Tam zawsze spotykam ciekawych ludzi z pasją. Warto zaznaczyć także, że specyfika wyjazdów różni się w zależności od zajmowanego stanowiska. Projektanci wyjeżdżają w celu poszukiwania inspiracji do nowych kolekcji. Natomiast głównym zadaniem kupców podczas wyjazdów służbowych to spotkania z dostawcami, zatem odwiedzają oni przede wszystkim kraje, w których firma zleca produkcję kolekcji.
Ciekawe grafiki to jeden z wyróżników kolekcji t-shirtów w marce Cropp.
Jesteśmy otwarci na modowych pasjonatów, którzy niekoniecznie ukończyli kierunki związane z projektowaniem odzieży. Jeśli ktoś ma ciekawe portfolio – to jest to dla nas ważniejsze niż dyplom.
- Aneta, LPP, przedstawicielka działu HR
Na jakie stanowiska obecnie poszukiwani są kandydaci oraz jakie są przed nimi stawiane wymagania?
Obecnie poszukujemy osób na stanowiska: asystent projektanta i projektant. Kandydat powinien łączyć umiejętności i kompetencje merytoryczne z pasją do mody. Wykształcenie kierunkowe jest oczywiście atutem, ale jesteśmy równocześnie otwarci na modowych pasjonatów, którzy niekoniecznie ukończyli kierunki związane z projektowaniem odzieży. Jeśli ktoś ma ciekawe portfolio – to jest to dla nas ważniejsze niż dyplom. Doświadczenie w branży fashion to kolejny atut, nie jest to jednak warunek konieczny. Bardzo często rozpoczynamy współpracę z młodymi absolwentami, którzy pierwsze kroki zawodowe stawiają właśnie w LPP.
Czy doświadczenie na podobnych stanowiskach jest wymagane?
W przypadku projektanta - tak. Oczekujemy, że osoby na tym stanowisku mają już stosowne doświadczenie związane z projektowaniem odzieży lub akcesoriów. Z kolei asystent projektanta nie musi mieć w swoim CV takich praktyk. Jako, że jest to stanowisko startowe, w LPP nie wymagamy doświadczenia zawodowego. Większą uwagę zwracamy na wykształcenie, portfolio i znajomość programów graficznych. Umiejętności weryfikujemy zadaniem praktycznym, które jest w przypadku asystenta projektanta pierwszym etapem rekrutacji.
Zadaniem projektanta jest tworzenie ubrań ciekawych w formie, kształcie i kolorze.
Jaki jest zakres obowiązków na każdym ze stanowisk?
Stanowiska projektowe wiążą się z bardzo ciekawymi, kreatywnymi zadaniami. Podstawowym celem zespołu jest stworzenie kolekcji, zgodnych ze stylistyką danej marki. Końcowym efektem jest produkt, natomiast cała praca jest bardzo złożona. Projektanci są zaangażowani w każdy etap tworzenia, począwszy od szukania inspiracji, analizy bieżących trendów, po tworzenie tzw. mood-board'ów.
Potem przychodzi czas na koncepcje, ich dokumentowanie, dobór materiałów, kolorów, komentowanie wzorów. Projektant współpracuje także ściśle z kupcem mody oraz technologiem odzieży. Wszystkie etapy często nakładają się na siebie, gdyż równolegle trwają prace nad różnymi kolekcjami. Każdy projektant/asystent projektanta ściśle podlega kalendarzowi produkcji i monitoruje jakość wykonania produktu na każdym z jego etapów.
Czy praca rozpoczyna się od szkolenia?
Każdy z naszych pracowników na początku uczestniczy w szkoleniu Na start. Ma ono na celu zapoznanie nowych osób z naszymi standardami pracy, strukturą firmy. Dodatkowo, mamy także szkolenia stanowiskowe, podczas których dana osoba – wraz z opiekunem, poznaje tajniki pracy. Oprócz tego dysponujemy szeroką gamą szkoleń e-learningowych, które mogą się przydać na każdym z etapów wdrożenia.
Czy są to stanowiska samodzielne czy jest to praca zespołowa?
Charakterystyczną cechą naszej firmy jest nastawienie na działanie zespołowe. Każdy projektant, czy asystent projektanta działa w kooperacji ze swoim zespołem. Oczywiście pracę projektanta cechuje duża samodzielność w działaniu. Jednak dzięki pracy w drużynie nasi pracownicy mają możliwość wymiany doświadczeń, a początkujący projektanci dostają szansę rozwinięcia skrzydeł pod okiem profesjonalistów. Stanowisko asystenta jest z kolei z założenia mniej samodzielne i polega na wsparciu działań projektanta. Niemniej jednak na każdym etapie rozwoju zawodowego staramy się jak najlepiej wykorzystywać drzemiący w naszych zdolnych asystentach potencjał poprzez różnorodne zadania.
Charakterystyczną cechą firmy jest nastawienie na działanie zespołowe.
Jak długi będzie proces rekrutacyjny, czy jest podzielony na etapy?
Proces rekrutacyjny jest złożony. Podkreślam, że dla nas najważniejsze na stanowisku projektanta są umiejętności, predyspozycje i pasja. Dlatego wszystkich kandydatów prosimy o przesłanie, oprócz CV, także swojego portfolio. W przypadku osób z praktyką zawodową – zaczynamy od spotkania z kandydatem, po którym ewentualnie prosimy jeszcze o wykonanie krótkiego zadania związanego z konkretną marką. Standardową ścieżką rekrutacyjną asystentów jest wykonanie zadania już na wstępie. Jeśli będzie na odpowiednim dla nas poziomie, zapraszamy wówczas na spotkanie. Cały proces trwa zazwyczaj od 2 tygodni do 1 miesiąca.
Jak można zgłosić swoją kandydaturę? Po jakim czasie znane są wyniki rekrutacji?
Wszystkie nasze aktualne oferty pracy dostępne są na naszej stronie internetowej lppsa.com, w zakładce #kariera. Można tam zapoznać się m.in.: z sylwetkami pracujących u nas projektantów, a także poczytać o możliwościach rozwoju. Przy każdym ogłoszeniu podane są dokładne wytyczne czego oczekujemy oraz jakich wymagamy dokumentów. Z wybranymi osobami kontaktujemy się telefonicznie zapraszając ich do pierwszego etapu (rozmowa lub zadanie). Po zakończonym procesie dajemy sobie zazwyczaj około dwóch tygodni na to, by poinformować kandydata o efekcie rekrutacji. Robimy to niezależnie od jej wyniku.
Aktualnie, ze względu na dynamiczny rozwój, firma LPP, właściciel marek RESERVED, Cropp, House, MOHITO i SiNSAY prowadzi intensywne rekrutacje na kluczowe stanowiska w działach przygotowania produktu. Poszukiwane są osoby chcące rozwijać się w branży modowej na stanowiskach projektantów, kupców, grafików i technologów odzieży. Kandydatom spoza regionu oferowane jest wsparcie relokacyjne.
Więcej o rekrutacjach na reserved5plus.com/dolaczdonas.