Logotyp serwisu miumag.eu

Giorgio Armani nie żyje. 9 kultowych propozycji filmów, do których włoski projektant zaprojektował kostiumy

Paula Jarosz | Utworzono: 2025-09-05

Spis treści


Pożegnanie ikony – Giorgio Armani nie żyje
Moda i kino – ukryta miłość Armaniego
Styl, który przekraczał granice płci i czasu
1. Amerykański żigolak (1980)
2. Ulice w ogniu (1984)
3. Nietykalni (1987)
4. Chłopcy z ferajny (1990)
5. Wschodzące słońce (1993)
6. Mroczny Rycerz (2008)
7. Bękarty wojny (2009)
8. Gra dla dwojga (2009)
9. The Social Network (2010)
10. Wilk z Wall Street (2013)
FAQ – najczęściej zadawane pytania

Jego nazwisko było synonimem elegancji, a jego projekty – symbolem dyskretnego luksusu, który nigdy nie wychodził z mody. Giorgio Armani przez pięć dekad stał na czele swojego domu mody, tworząc imperium, które ukształtowało wyobrażenie o nowoczesnej elegancji. Był nie tylko projektantem, ale też twórcą kultury wizualnej. Jego garnitury, płaszcze i suknie trafiały nie tylko na wybiegi i czerwone dywany, lecz także na wielki ekran, stając się częścią historii kina.

 

Giorgio Armani w pracowni haute couture – projektant pozuje przy manekinie ubranym w bogato zdobioną kreację, otoczony misternie wykonanymi strojami, które łączą tradycję rzemiosła i luksusową nowoczesność.

Forum

 

Pożegnanie ikony – Giorgio Armani nie żyje

 

4 września 2025 roku w Mediolanie zmarł Giorgio Armani. Miał 91 lat. Informację podała Giorgio Armani Group, podkreślając, że projektant do ostatnich dni pozostawał aktywny zawodowo – pracował nad nowymi kolekcjami i projektami, które miały wyznaczać kierunek przyszłości marki.

 

„Z głębokim żalem świat mody żegna jedną z największych ikon współczesnego stylu. Giorgio Armani, założyciel i dusza marki Armani, zmarł w wieku 91 lat, pozostawiając po sobie dziedzictwo, które na zawsze zmieniło oblicze mody.” 

– napisano w komunikacie prasowym.

 

Projektant odszedł spokojnie, w otoczeniu najbliższych. Hołd jego pamięci można oddać przez pierwszy weekend września w mediolańskiej przestrzeni Armani/Teatro, a sam pogrzeb odbędzie się w wąskim, prywatnym gronie, zgodnie z wolą projektanta.

 

Pokaz mody Armaniego w Wiecznym Mieście – projektant w smokingu prowadzi za rękę modelkę w przeźroczystej, geometrycznej sukni haute couture, otrzymując owacje na stojąco od publiczności.

Forum

 

Moda i kino – ukryta miłość Armaniego

 

Armani był jednym z największych kinofilów w świecie mody. Ubierał ponad 200 produkcji – od gangsterskich opowieści Martina Scorsese, po widowiska Christophera Nolana. Jak mówił w książce Giorgio Armani: The Book:

 

Robert De Niro, Jodie Foster i Giorgio Armani – emocjonalny moment na scenie podczas wręczenia nagród filmowych. Armani w eleganckim czarnym garniturze obok aktorów, z którymi wielokrotnie współpracował w filmach.

Forum

 


„Kiedy reżyser do mnie dzwoni, zawsze starannie analizuję projekt. Kino pozwala mi pracować z ubraniem w taki sposób, by stało się częścią opowieści o bohaterze. Jeśli to działa, nagrodą jest wieczność. Postać, która zostaje zapamiętana, żyje nie tylko dzięki aktorstwu, ale także dzięki temu, jak jest ubrana”.

 

To właśnie w kinie Armani mógł pokazać, jak ubranie staje się narracją. W American Gigolo (1980) luźny garnitur Richarda Gere’a stworzył archetyp mężczyzny Armaniego – eleganckiego, zmysłowego, nonszalanckiego. W The Dark Knight (2008) ręcznie szyte garnitury Bruce’a Wayne’a odróżniały go od mrocznego alter ego, Batmana, a w The Social Network (2010) garderoba Justina Timberlake’a jako Seana Parkera nie tylko podkreślała jego status, ale wręcz komentowała kontrast między światem pieniędzy a chaotycznym środowiskiem start-upów.

 

Arnold Schwarzenegger i Giorgio Armani – ujęcie zza kulis, pokazujące przyjacielskie spotkanie projektanta z gwiazdorem kina akcji i jego ówczesną partnerką, Marią Shriver. Armani uśmiechnięty w czarnym T-shircie, w centrum uwagi i otoczony ikonami popkultury lat 90.

Forum

 

Styl, który przekraczał granice płci i czasu

 

Choć Armani nie uważał się za rewolucjonistę, jego prace zmieniły modę w sposób fundamentalny. W 2020 roku dla The Guardian mówił:

 

„Uwolniłem ludzi od niewygodnych fasonów, a jednocześnie zatarłem granicę między tym, co uznawano za ‘męskie’ i ‚kobiece’.”

 

Był pionierem „power suit”, garnituru mocy, który w latach 80. stał się uniformem zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet w biznesie. To on udowodnił, że marynarka może być symbolem siły, a jednocześnie subtelnej elegancji. Jednocześnie nigdy nie bał się przekraczać granic: mężczyzn ubierał w lekkie, płynne formy, a kobietom dawał kostiumy, które eksponowały ich niezależność i pewność siebie.

 

Dzięki temu jego projekty były ponadczasowe. Na ekranie znakomicie współgrały z bohaterami, budując ich psychologię: od bezkompromisowych gangsterów po wizjonerów nowej gospodarki cyfrowej. Armani wiedział, że moda to język, który potrafi komunikować władzę, pożądanie, bunt i wolność. Oto 10 najlepszych produkcji z garniturami Armaniego (i nie tylko) w rolach głównych!

 

Giorgio Armani, Lauren Hutton i Richard Gere przy Mercedesie – zdjęcie promujące „Amerykańskiego żigolo”. Ikoniczna trójka, która symbolizowała narodziny nowej definicji elegancji w Hollywood.

Forum

 

1. Amerykański żigolak (1980)

 

Film Paula Schradera stał się przepustką Armaniego do Hollywood. Richard Gere, wcielający się w rolę eleganckiego eskorta, nosił luźne garnitury, lekkie koszule i charakterystyczny płaszcz z kaszmiru. To właśnie ten obraz zrewolucjonizował męskie krawiectwo. Garnitur przestał być uniformem biurowym, a stał się symbolem stylu życia.

 

Richard Gere w „Amerykańskim żigolo” (1980) – scena uliczna, w której bohater Juliana Kaye’a uosabia styl Armaniego: jasnoniebieska koszula z podwiniętymi rękawami, dopasowane jeansy i charakterystyczna nonszalancja, która zrewolucjonizowała męską modę.

Forum

 

2. Ulice w ogniu (1984)

 

Choć film okazał się finansową porażką, kostiumy stworzone we współpracy z Marilyn Vance uchodzą dziś za kultowe. Armani zaprojektował setki sylwetek, łącząc rockandrollową energię z klasyką swoich projektów. Diane Lane w głębokim dekolcie, Michael Paré w skórzanym płaszczu i Willem Dafoe w lateksowym stroju – to estetyka, która po latach zyskała status dzieła kultowego.

 

Willem Dafoe w filmie „Ulice ognia” (1984) – aktor w skórzanej stylizacji zaprojektowanej przez Armaniego, wcielający się w jednego z najbardziej wyrazistych antagonistów kina lat 80.

Forum

 

3. Nietykalni (1987)

 

Brian De Palma oddał w ręce Armaniego garderobę niemal wszystkich bohaterów filmu. Kevin Costner jako Elliot Ness wyglądał nienagannie w prostych garniturach, Robert De Niro jako Al Capone emanował przepychem, a Bill Drago w białym komplecie stworzył jeden z najbardziej pamiętnych filmowych wizerunków gangstera. To połączenie elegancji lat 30. z włoską lekkością lat 80. uczyniło film wizualnie ponadczasowym.

 

Robert De Niro jako Al Capone w filmie „Nietykalni” (1987) – aktor w charakterystycznym, dwurzędowym płaszczu Armaniego w kolorze karmelowym, uzupełnionym o kapelusz i ciemne okulary. Stylizacja balansuje między klasyką lat 30. a luksusem lat 80., nadając postaci teatralnej wręcz elegancji i groźnej charyzmy.

Forum

 

4. Chłopcy z ferajny (1990)


Martin Scorsese powierzył Armaniemu stworzenie garderoby mafijnej elity Nowego Jorku. Lśniące, mocno skrojone garnitury nie były tylko ubraniem – były symbolem statusu, władzy i niebezpieczeństwa. W tym samym roku Scorsese nakręcił dokument Made in Milan, w którym uchwycił proces twórczy Armaniego, potwierdzając ich wzajemny szacunek.

 

Ray Liotta i Joe Pesci w filmie „Chłopcy z ferajny” (1990) – scena ukazuje ich w starannie dobranych garniturach Armaniego. Liotta w jasnym, beżowym garniturze z czerwonym krawatem, a Pesci w kraciastym zestawie – ubrania stają się wizualnym symbolem statusu, bogactwa i aspiracji mafijnego półświatka.

Forum

 

5. Wschodzące słońce (1993)


Film Philipa Kaufmana, choć nie należy do klasyków, był wyjątkowy z innego powodu – Armani po raz pierwszy ubrał Seana Connery’ego. Eleganckie garnitury zestawione z golfami dodały bohaterowi aury tajemniczości i dystansu. To dowód, że Armani potrafił budować atmosferę nawet w produkcjach o mniejszym znaczeniu artystycznym.

 

Sean Connery i Wesley Snipes w filmie „Rising Sun” (1993) – Connery w ciemnym, doskonale skrojonym garniturze Armaniego, zestawionym z golfem, nadaje postaci powagę i elegancję. Obok niego Snipes w czerwonej koszulce i casualowej kurtce kontrastuje stylem, co odzwierciedla różnice charakterów bohaterów.

Forum

 

6. Mroczny Rycerz (2008)


Christian Bale jako Bruce Wayne nosił szyte na miarę garnitury Armaniego. To one definiowały różnicę między życiem miliardera a nocnym alter ego Batmana. Armani pokazał, że ubranie może być tak samo ważnym rekwizytem jak batmobil czy peleryna – bez eleganckiej garderoby Wayne nie byłby pełną postacią.

 

Młody przystojny aktor w garniturze Armaniego.

Forum

 

7. Bękarty wojny (2009)


Quentin Tarantino powierzył Armaniemu stworzenie kostiumu do finałowej sceny Brada Pitta. Biały smoking z czerwonym goździkiem i czarną muchą kontrastował z brutalnością wydarzeń, nadając postaci ironiczny, niemal bondowski sznyt.

 

Brad Pitt w filmie „Bękarty wojny” – aktor w roli Aldo Raine’a w ikonicznej scenie finałowej, ubrany w biały smoking Giorgio Armaniego z czerwonym goździkiem w butonierce i kieliszkiem szampana w dłoni.

Forum

 

8. Gra dla dwojga (2009)


Clive Owen w filmie Tony’ego Gilroya nosił garderobę przygotowaną we współpracy Armaniego z kostiumografem Albertem Wolskym. Każdy detal – od klasycznych garniturów po okulary i zegarki – budował obraz mężczyzny w duchu złotej ery Hollywood.

 

Szczyt lat 2000. w ubiorze.

Forum

 

9. The Social Network (2010)


Justin Timberlake jako Sean Parker wyróżniał się na tle nieporadnie ubranych informatyków. Armani stworzył jego garderobę dokładnie tak, jak w rzeczywistości – w kieszeniach znajdowały się nawet metki z napisem „Giorgio Armani for Sean Parker”. To modowy detal, który dodawał postaci autentyczności i dystynkcji.

 

Justin Timberlake jako Sean Parker w „The Social Network” (2010) – aktor ubrany w minimalistyczny, czarny garnitur sygnowany przez Giorgio Armaniego, siedzi w restauracji, gestykulując podczas rozmowy. Jego styl wyróżnia się na tle bardziej „nieopierzonych” informatyków, co podkreśla rolę Parkera jako charyzmatycznego wizjonera.

Forum

 

10. Wilk z Wall Street (2013)


Kiedy Sandy Powell przygotowywała kostiumy do filmu Martina Scorsese, otrzymała dostęp do archiwum Armaniego. To dzięki temu Leonardo DiCaprio pojawił się na ekranie w oryginalnych garniturach z lat 90., które podkreślały dekadencję epoki i bezwstydny luksus bohaterów.

 

Leonardo DiCaprio jako Jordan Belfort w filmie „Wilk z Wall Street” (2013) – kadr przedstawia aktora w charakterystycznym pasiastym garniturze w odcieniu granatu, zaprojektowanym w duchu stylu Giorgio Armaniego. DiCaprio stoi pewnie, z uniesioną ręką, w otoczeniu rozsypujących się konfetti – symbolizując bezwzględną władzę, pieniądze i hedonizm lat 90.

Forum

 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

 

Kiedy zmarł Giorgio Armani?

Projektant odszedł 4 września 2025 roku w Mediolanie, w wieku 91 lat.

 

Czy Armani pracował do końca życia?

Tak, do ostatnich dni był aktywny zawodowo – tworzył kolekcje i inicjatywy, które miały kształtować przyszłość jego marki.

 

Ile filmów ubrał Armani?

Ponad 200 – od klasyków kina gangsterskiego po hollywoodzkie superprodukcje.

 

Dlaczego Armani był tak ważny dla kina?

Jego projekty nie tylko ubierały aktorów, ale też budowały postacie. Ubranie w jego interpretacji było elementem narracji, a nie dodatkiem.

 

Co było największym dziedzictwem Armaniego?

Rewolucja w męskim krawiectwie, emancypacja kobiet poprzez modę i trwałe połączenie świata mody z kinem.

Paula Jarosz Avatar

Redaktor prowadząca portalu MIUMAG, stylistka, dziennikarka lifestyle’owa i ekspertka popkultury. Od ponad 15 lat relacjonuje pokazy mody i analizuje trendy w urodzie, designie i wellness, łącząc perspektywę estetyczną z wrażliwością kulturową. Jej doświadczenie obejmuje zarówno świat fashion – od Milan Fashion Week po współpracę z gwiazdami polskiej sceny muzycznej i filmowej – jak i kino oraz lifestyle, gdzie tworzy autorskie analizy dotyczące wpływu popkultury na kolejne pokolenia odbiorców. Publikowała w Viva.pl i Avanti24.pl, współpracowała z artystami, projektantami i ikonami branży, m.in. Edytą Górniak, Patricią Kazadi, Dawidem Wolińskim i Samem McKnightem. Prowadzi podcast MIUMAGFILES, w którym rozmawia z przedstawicielami sztuki, kina, muzyki i świata influencerów, pokazując, jak moda, wellness i popkultura przenikają się w codziennym życiu. Absolwentka filologii romańskiej Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w tworzeniu treści, które łączą świat piękna i designu z kinem, kulturą masową i stylem życia. Prywatnie mówi, że Paryż to jej drugi dom. Miłośniczka wellness i podróży — kocha jazdę konno, seriale z lat 90. (ze „Seks w wielkim mieście” na czele) oraz swojego charcika włoskiego o imieniu Bambi.

WIDEO

viral

Dokument „Victoria Beckham” przedstawia jej całą rodzinę. Wiedzieliście, że Posh ma rodzeństwo?

trend alert