SPONSOR SERWISU
Warto odwiedzić
(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0(2,0)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0 noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0 noSlotDataButCampaignVisibility:0
Logotyp serwisu miumag.eu
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0 noSlotDataButCampaignVisibility:0

Dior otwiera swoje wrota do domu w Granville. Wyjątkowa wystawa to mustsee na 2025 rok

Spis treści


Jakim wizjonerem był Christian Dior? Granville stanowi kolebkę jego spóścizny
Zielone sanktuaria projektanta: Milly-la-Forêt i La Colle Noire
Dziedzictwo kontynuowane: natura w oczach następców Diora
Najczęściej zadawane pytania (FAQs):
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0 noSlotDataButCampaignVisibility:0

Granville, niewielkie nadmorskie miasteczko w Normandii, skrywa jedno z najważniejszych miejsc w historii współczesnej mody – dom rodzinny Christiana Diora. To właśnie tam, w otoczeniu ogrodów willi Les Rhumbs, narodziła się wrażliwość estetyczna, która na zawsze odmieniła oblicze haute couture i perfumiarstwa. Trwająca do 2 listopada 2025 roku wystawa Dior, Jardins Enchanteurs w Muzeum Diora to nie tylko ekspozycja archiwalnych sukni i flakonów, lecz głęboko zakorzeniona opowieść o więzi człowieka z naturą – intymnej, emocjonalnej i twórczej. Jakie znaczenie miały ogrody dla projektanta, który uczynił z kobiecej sylwetki kwiat w pełnym rozkwicie? I dlaczego kolejne pokolenia twórców Diora nadal czerpią inspirację z roślinnych form?

 

O czym przeczytasz w artykule?

  • Jak dzieciństwo Christiana Diora w ogrodzie wpłynęło na jego estetykę
  • W jaki sposób przyroda zainspirowała ikoniczne projekty mody i perfumy
  • Czym wyróżnia się wystawa Dior, Jardins Enchanteurs i co warto na niej zobaczyć
  • Jak współcześni twórcy domu mody Dior rozwijają ogrodową filozofię projektanta
  • Dlaczego natura pozostaje jednym z najtrwalszych źródeł luksusu i piękna w modzie

 

WYSTAWY NA SIERPIEŃ 2025

 

Wystawa 2025: Ekskluzywna suknia wieczorowa z charakterystycznym wzorem w jodełkę i geometrycznie ciętym dołem, eksponowana w przeszklonej gablocie. Konstrukcja sukni przypomina strukturę liści lub piór, tworząc iluzję ruchu. To współczesna interpretacja inspiracji naturą w duchu Diora.

Materiały prasowe

 

Jakim wizjonerem był Christian Dior? Granville stanowi kolebkę jego spóścizny

 

Christian Dior był nie tylko wizjonerem mody, lecz również wrażliwym obserwatorem świata przyrody. Urodzony w Granville, spędził dzieciństwo w otoczeniu bujnych ogrodów willi Les Rhumbs, które starannie pielęgnowała jego matka. To tam kształtowała się jego wyobraźnia – łącząca botaniczną precyzję z romantyczną formą. W późniejszych latach projektant wielokrotnie podkreślał, że ogród był dla niego „najczystszą formą piękna” – niezależnie, czy chodziło o kształt sukni, czy zapach perfum.

 

Ta idea doskonale objawiła się już w jego debiutanckiej kolekcji z 1947 roku – słynnej linii Corolle, w której sylwetki kobiet przypominały rozkwitające kielichy. Dior nie bał się porównań – kobieta była dla niego „kwiatem”, który należało wydobyć z surowości powojennego świata. Stąd też wynikła jego obsesja na punkcie krojów, tkanin i detali, które miały wywoływać emocje porównywalne z zapachem jaśminu czy widokiem kwitnącej róży.

 

Fotografia ukazująca front rodzinnej willi Les Rhumbs w Normandii, otoczonej bujnym ogrodem i z widokiem na morze. To miejsce dzieciństwa Diora, w którym narodziła się jego wrażliwość na piękno natury. Elewacja budynku w pastelowym różu, z czerwonymi akcentami stolarki, odzwierciedla elegancję stylu Belle Époque.

Materiały prasowe

Gabloty i ściana ekspozycyjna z portretem ojca Diora oraz pamiątkami rodzinnymi: starymi fotografiami, dokumentami, miniaturową ciężarówką z logo Dior oraz butelką wódki, będącą jednym z archiwalnych artefaktów. To intymny wgląd w życie projektanta i kontekst jego dzieciństwa.

Materiały prasowe

 

Zielone sanktuaria projektanta: Milly-la-Forêt i La Colle Noire

 

Wystawa Dior, Jardins Enchanteurs przenosi widzów nie tylko w świat kolekcji, ale również do miejsc, które dla Diora miały wymiar niemal sakralny. W 1948 roku projektant kupił młyn w Milly-la-Forêt, niedaleko Paryża – przestrzeń spokoju, w której mógł oddać się kontemplacji natury. Kilka lat później nabył zamek La Colle Noire na wzgórzach Prowansji – posiadłość otoczoną polami róż, lawendy i jaśminu. To właśnie tam powstawały jego najważniejsze zapachowe kompozycje, a otoczenie stanowiło żywe laboratorium zmysłów.

 

Wystawa prezentuje nie tylko archiwalne szkice, suknie i flakony, lecz również elementy krajobrazowe i botaniczne – zestawiając je z konkretnymi dziełami. To narracja spójna, zbudowana na autentycznych emocjach i dokumentach. Dzięki temu widz może nie tylko podziwiać efekty, lecz również zrozumieć proces – coś rzadkiego w kontekście ekspozycji modowych.

 

Uzupełnieniem wystawy jest album „Dior, Jardins Enchanteurs”, wydany przez Rizzoli. To publikacja wizualna, ale głęboko konceptualna. Zawiera zdjęcia autorstwa mistrzów mody i fotografii – m.in. Patricka Demarcheliera, Henry’ego Clarke’a czy Paolo Roversiego. Dzięki niej czytelnik może zobaczyć, jak ogrody Diora – te rzeczywiste i te mentalne – przenikają się z projektami, emocjami i historią mody.

 

Zbliżenie na archiwalną okładkę francuskiego magazynu „ELLE” z 24 marca 1952 roku. Dwie uśmiechnięte kobiety pozują w sukienkach w kwiatowy wzór, z białymi rękawiczkami i perłami – obraz idealnego, wiosennego stylu retro, promującego modę w duchu Diora.

Materiały prasowe

 

Dziedzictwo kontynuowane: natura w oczach następców Diora

 

Współczesny dom mody Dior pozostaje wierny ogrodowej filozofii założyciela. Maria Grazia Chiuri w swoich kolekcjach haute couture często odwoływała się się do motywów organicznych – kwiatowych haftów, naturalnych tkanin, a nawet sylwetek inspirowanych botaniką. Z kolei Francis Kurkdjian, obecny dyrektor artystyczny zapachów Diora, kontynuuje linię emocjonalnych kompozycji, w których nuta kwiatu zawsze niesie symbolikę i wspomnienie.

 

Nie mniej ważną rolę odgrywa biżuteria i dodatki. Stephen Jones w kapeluszach, a Victoire de Castellane w projektach Dior Joaillerie również wykorzystują formy natury jako punkt wyjścia – przekształcając liście, płatki i gałązki w złote struktury i kolorowe kamienie.

 

Dior wystawa 2025: Zachwycająca suknia haute couture o dramatycznym fasonie i kolorystyce przechodzącej od purpury przez intensywną czerwień po czerń, prezentowana w gablocie wystawowej. Projekt nawiązuje do kształtów kielichów kwiatowych, z charakterystycznym drapowaniem materiału w górnej partii. W tle wisi portret kobiety w balowej sukni z epoki, co podkreśla dialog między klasycznym pięknem a współczesną reinterpretacją.

Materiały prasowe

Eksponowana na manekinie sukienka dzienna z krótkim rękawem, uszyta z jasnej tkaniny, ozdobiona haftowanymi motywami fiołków. Klasyczny fason z dopasowaną talią i rozkloszowanym dołem doskonale wpisuje się w estetykę New Look – kobiecą, uporządkowaną i inspirowaną naturą.

Materiały prasowe

 

 

Najczęściej zadawane pytania (FAQs):

 

1. Gdzie odbywa się wystawa Dior, Jardins Enchanteurs?

Wystawa ma miejsce w Muzeum Christiana Diora w Granville, we Francji – w rodzinnej willi projektanta, Les Rhumbs.

 

2. Do kiedy potrwa wystawa?

Ekspozycję można odwiedzać do 2 listopada 2025 roku.

 

3. Czy wystawa skupia się tylko na Christianie Diorze?

Nie. Pokazuje również prace jego następców, takich jak Maria Grazia Chiuri czy Francis Kurkdjian, którzy kontynuują ogrodową filozofię Diora w modzie i perfumiarstwie.

 

4. Co wyróżnia tę wystawę na tle innych ekspozycji mody?

Zamiast skupiać się wyłącznie na ubraniach, wystawa buduje narrację wokół inspiracji – natury i ogrodów, które miały wpływ na projektowanie, estetykę i filozofię Diora.

O autorze: Paula Jarosz

Stylistka, redaktorka i pasjonatka mody. Od lat obserwuje i interesuje się polską oraz zagraniczną sceną modową, co wytworzyło u niej ogromne przywiązanie do estetyki. Nowe trendy, beauty oraz design to nie tylko inspiracje, ale i zakorzeniony głęboko lifestyle. Oglądanie pokazów i zdjęć street style'u to dla niej chleb powszedni, jak również inspiracja do codziennego funkcjonowania - musi być zawsze na czasie z aktualnymi trendami. Ponadto absolwentka filologii romańskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Mówi, że Paryż to jej drugi dom. Uwielbia jazdę konno, seriale z lat 90. (szczególnie ten o przygodach Carrie Bradshaw) oraz swojego pieska - charcika włoskiego - o imieniu Bambi.

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0 noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0 noSlotDataButCampaignVisibility:0
trend alert

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0 noSlotDataButCampaignVisibility:0